Walcz o swoje prawa

2007-11-01 21:12

Uważasz, że lekarz źle wywiązał się ze swoich obowiązków? Możesz go zaskarżyć, ale musisz mieć mocne argumenty. Zakupy to rodzaj umowy ze sprzedającym. Warto poznać wynikające z niej obowiązki sprzedawcy i prawa kupującego.

U LEKARZA

Każdy lekarz ocenia stan pacjenta na podstawie informacji uzyskanych od niego i własnej wiedzy medycznej. Właściwe rozpoznanie choroby bywa bardzo trudne i może się zdarzyć, że ten sam chory zostanie inaczej zdiagnozowany przez dwóch różnych lekarzy. Jeśli jednak uważasz, że lekarz nie dopełnił swoich obowiązków lub popełnił błąd, możesz go zaskarżyć.

Rzecznik jak prokurator

Instancją, do której musisz się zwrócić, jest Biuro Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy okręgowej izbie lekarskiej. To on wszczyna postępowanie wyjaśniające. Obowiązuje przy tym taka sama procedura, jak przy postępowaniu prokuratorskim. Zainteresowane strony - pacjent i lekarz lub lekarze - będą zeznawały przed rzecznikiem jako świadkowie.

Na podstawie opinii biegłych

Lekarz musi przedstawić karty zawierające opis prowadzonego leczenia, wykonanych zabiegów itp. Na ich podstawie rzecznik oceni, czy popełniono błąd. Jeśli sprawa budzi wątpliwości, wzywa się biegłych (to uznani specjaliści z danej dziedziny medycyny), którzy oceniają postępowanie lekarskie.

Lekarski sąd

Jeżeli rzecznik uzna, że doszło do zaniedbania lub błędu w sztuce, kieruje sprawę do sądu lekarskiego, który ją rozpatruje i wydaje wyrok. Lekarz, który zostanie uznany za winnego, poniesie karę - od upomnienia do dożywotniego pozbawienia prawa wykonywania zawodu.

Uwaga! Sąd lekarski nie decyduje o formie zadośćuczynienia dla pacjenta. To może rozstrzygnąć tylko sąd cywilny. Postępowanie cywilne toczy się na wniosek poszkodowanego, niezależnie od werdyktu sądu lekarskiego. Może być prowadzone równolegle do niego. Sąd cywilny powołuje swoich biegłych. Jeśli uznają oni, że powstała szkoda, sąd wyrokiem określi formę rekompensaty - od naprawienia szkody aż do dożywotniego wypłacania renty.

Gdy lekarz popełnił błąd

  • zażądaj wydania kserokopii twojej karty pacjenta,
  • napisz skargę do Biura Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy okręgowej izbie lekarskiej,
  • jeżeli chcesz dochodzić zadośćuczynienia, złóż pozew do sądu cywilnego.

Tu zwróć się o pomoc

Naczelna Izba Lekarska:
tel.: (022) 559 13 00, (24)
Adresy okręgowych izb lekarskich: www.oil.org.pl

Rzecznik Praw Pacjenta
tel. (022) 572 61 55
Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej
[email protected]
tel. (022) 474 15 22. Na stronach Instytutu: www.prawapacjenta.pl otrzymasz poradę prawną online.

W SKLEPIE

W ciągu 2 lat od daty sprzedaży sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową, i nie musi być ona pisemna. Wyjątkiem jest sprzedaż na raty, na zamówienie lub na próbę.
Uwaga! Przeczytaj umowę przed podpisaniem. Złożenie podpisu to akceptacja wszystkich jej zapisów.

Wyczerpująca informacja, kompletny towar

Żądaj pełnej informacji o produkcie. Sprzedawca musi sprawdzić, czy towar jest kompletny i sprawny. Wraz z nim musi wydać ci wszystkie elementy jego wyposażenia, instrukcję i opis konserwacji po polsku.

Zawsze możesz reklamować

Jeżeli kupiony towar jest niezgodny z umową, masz prawo do reklamacji. Zastrzeżenia: "towar przeceniony nie podlega reklamacji" lub "reklamacji nie uwzględniamy" są niezgodne z przepisami.

Reklamuj towar jeśli:

  • nie jest zgodny z podanym opisem lub udostępnioną wcześniej próbką,
  • nie nadaje się do celu, w jakim został zakupiony,
  • nie spełnia oczekiwań, jakie masz wobec rzeczy tego rodzaju,
  • został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony - niezależnie od tego, kto to zrobił,
  • został przeceniony, ale zauważona wada nie była powodem obniżenia ceny.

Naprawa, wymiana i zwrot pieniędzy

W ramach reklamacji możesz domagać się bezpłatnej naprawy towaru lub wymiany na nowy. Jeżeli nie jest to możliwe, żądaj obniżenia ceny. Jeśli wada towaru jest istotna (np. lodówka nie chłodzi), możesz wystąpić o zwrot pieniędzy.

Na reklamację masz dwa miesiące od chwili zauważenia wady produktu. Dla żywności terminy są krótsze - 3 dni. Sprzedawca w ciągu 14 dni musi odnieść się do złożonej reklamacji. Jeśli w tym czasie jej nie odrzuci, zostaje ona uznana za uzasadnioną.

Tu ci pomogą

Federacja Konsumentów to organizacja pozarządowa, chroniąca indywidualnego konsumenta. Gwarantuje nieodpłatne drobne konsultacje prawne i kieruje sprawy do sądu. Więcej informacji na www.federacja-konsumentow.org.pl, a także: [email protected], tel. (022) 827 11 73

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki