1600 km nowych linii kolejowych
Centralny Port Komunikacyjny jest planowany także jako najważniejsza stacja kolejowa. Zatrzymywać się tu będą koleje dużych prędkości łączące początkowo lotnisko z Warszawą (zaledwie 15 minut jazdy!) i Łodzią (ok. 25 minut jazdy!), a później także Wrocław i Poznań. Jak zapowiada Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, dzięki nowemu lotnisku inwestycje komunikacyjne pojawią się w całej Polsce, a pociągi dojadą tam, gdzie ich dotychczas nie było, np. do Jastrzębia-Zdroju i Łomży. W planach rządu jest ok. 1,6 tys. km nowych linii kolejowych. Będzie to pajęczyna nowych linii prowadzących do CPK z 10 kierunków. Po co nam CPK Polskie lotniska obsłużyły w ubiegłym roku ponad 46 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i ponad pięć razy więcej niż jeszcze 15 lat temu. W tym roku – zgodnie z prognozami – przez lotniska w Polsce może przewinąć się ponad 50 mln osób. Ta liczba będzie z roku na rok rosła.
Jednocześnie w szybkim tempie wyczerpuje się przepustowość lotniska Chopina. To tu odprawia się dziś 40 proc. pasażerów. Połowa z nich tylko się w Warszawie przesiada. Pasażerów przybywa, a lotnisko nie będzie już mogło być w zasadniczy sposób rozbudowane, bo otoczone jest osiedlami mieszkaniowymi. W dodatku z powodu narzekań mieszkańców Warszawy zrezygnowano z lotów nocą od 23.30 do 5.30. (tzw. core night), co z kolei nie podoba się przewoźnikom, ponieważ ogranicza ich działalność. Na oddalonym od centrum miasta CPK tego problemu nie będzie: lotnisko ma działać 24 godziny na dobę. Nasz narodowy przewoźnik LOT rozwija się bardzo dynamicznie – w ciągu czterech lat zwiększył liczbę pasażerów z 4 do prawie 9 mln rocznie, wywindował liczbę połączeń z 40 do ponad 110, rozbudował flotę z 45 do 85 samolotów i zwiększył roczne obroty z 3 do 6 mld zł. Niestety, nie będzie mógł rozwijać się dalej, jeśli nie będzie nowej infrastruktury.
Dlaczego wybrano Baranów
W swoim pierwszym etapie lotnisko ma zająć obszar ponad 3 tys. hektarów, znajdujący się 37 km na zachód od Warszawy w gminie Baranów. Pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h połączą Warszawę, CPK i Łódź. Z CPK wyjdzie też przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Płocka, Grudziądza i Trójmiasta. Do CPK doprowadzi także istniejąca autostrada A2. Dojazd do lotniska będzie zatem bardzo szybki.
Taylor Terminal jak z filmu science fiction
Terminal skrywa się tu pod gigantyczną, przezroczystą kopułą, która znajduje się między dwoma pasami startowymi. Budowla składa się z sześciu poziomów. Najniżej projektanci umieścili perony kolejowe. Na kolejnych „piętrach” są m.in. poziom przesiadkowy dla pasażerów kolei, przyloty i odloty oraz część komercyjna ze sklepami i restauracjami. To naprawdę kosmiczna wizja! Wygląd poziomów ma być inspirowany sześcioma krajobrazami Polski: wybrzeżem, jeziorami, nizinami, wyżynami, kotlinami i górami. Wszystko po to, by oczarować pasażerów i umilić czas podróży.
Wielki węzeł kolejowy
Warunkiem prawidłowego funkcjonowania CPK jest ścisłe powiązanie z koleją. Dzięki inwestycjom w sieć nowych linii z większości dużych miast w Polsce dojedziemy do CPK i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Na ten układ składają się nowe linii planowane przez CPK i istniejące odcinki torów, które będą modernizowane przez PKP PLK.
Foster+Partners Terminal pełen światła i roślinności
Ta imponująca koncepcja zakłada budowę dwóch terminali: głównego podobnego do klucza i uzupełniającego w kształcie litery „X”. Ten drugi miałby powstać, jeśli w przyszłości pasażerów będzie nadal przybywało, a pierwszy etap lotniska okaże się za mały. Obie części mają być ze sobą połączone np. poprzez pociąg kursujący między terminalami. Półprzezroczysta konstrukcja terminalu zapewni dostęp do światła słonecznego dla całego budynku. Jego wnętrze mają wypełnić naturalne drzewa, przywołujące na myśl polski las. Projektanci twierdzą, że planując wygląd terminalu, inspirowali się m.in. Puszczą Kampinoską. Czekanie na samolot w takim wnętrzu będzie prawdziwą przyjemnością.
Zaha Hadid Architects Lotnisko nad ruchliwą stacją kolejową
Ta znana na całym świecie firma przygotowała kilka wizji CPK. Koncepcje różnią się od siebie podejściem do połączenia lotniska z koleją. To ważne, bo w ramach projektu CPK powstaną też nowe linie kolejowe dużych prędkości, np. nowa trasa Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć 250 km/godz. We wszystkich projektach przewidziano dobre doświetlenie przestrzeni lotniska, które jest możliwe dzięki użyciu dużych przezroczystych elementów, a także wkomponowanie we wnętrze terminalu bujnej roślinności. Pierwsze z rozwiązań to umiejscowienie węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem. W drugim – tuż nad peronami ulokowana jest część pasażerska stacji, łącząca inne elementy portu lotniczego