Włączenie pracodawców w przygotowanie egzaminów

i

Autor: Materiał Prasowy

Włączenie pracodawców w przygotowanie egzaminów

2020-11-03 0:00

Wdrożenie nowego pracownika w realizację zadań zawodowych to dla pracodawcy zwykle duże wyzwanie. Jednak to rekrutacja jest kluczowym i zarazem najtrudniejszym etapem, mającym wpływ na sprawne wdrożenie pracownika w nowym zakładzie pracy. Warunkiem udanej rekrutacji jest trafna ocena tego, co kandydat na pracownika potrafi oraz jakie są jego umiejętności i kwalifikacje. Dobrze skonstruowane zewnętrzne egzaminy zawodowe pozwalają na ocenę tych umiejętności jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Dzięki udziałowi pracodawców w procesie konstruowania zadań egzaminacyjnych, jakość egzaminów zawodowych jest na wysokim poziomie.

W Polsce egzaminy te przeprowadzane są przez Okręgowe Komisje Egzaminacyjne (egzaminy zawodowe w kształceniu zawodowym) oraz przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (egzaminy czeladnicze i mistrzowskie). Egzaminy z założenia mają pozwalać na określenie w jakim stopniu absolwent spełnia zawodowe oczekiwania przyszłego pracodawcy, i to zarówno te merytoryczne, związane np. ze znajomością przepisów czy określonych zasad postępowania, ale też te związane z konkretnymi umiejętnościami praktycznymi. Te ostatnie najtrudniej jest ocenić pracodawcy podczas rozmowy, a zatem tym istotniejsza rola wspomnianych egzaminów. Co istotne, wraz z rozwojem technologicznym, oczekiwania wobec pracowników w konkretnych zawodach nieustannie ewoluują. To dlatego egzaminy powinny nadążać za tymi zmianami.

Aby zadbać o aktualność zadań egzaminacyjnych i obiektywną wartość wydawanych dokumentów potwierdzających nabyte kwalifikacje, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ze środków Unii Europejskiej, Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) realizuje projekt we współpracy z przedstawicielami pracodawców, w ramach którego powstają zadania egzaminacyjne. W projekcie pt. „Rozwój banków zadań do egzaminu zawodowego” utworzono dotychczas 51 500 zadań. Obecnie, w drugiej odsłonie projektu, baza ta jest zwiększana o kolejne 84 200 zadań. Każde wytworzone zadanie egzaminacyjne recenzowane jest przez zespół ekspertów składający się z przedstawicieli pracodawców, szkolnictwa wyższego, nauczycieli szkół zawodowych oraz CKE. Innowacyjnym rozwiązaniem przyjętym w projekcie jest wykorzystywanie systemu informatycznego SIOEPKZ, który pozwala na przeprowadzanie części pisemnej egzaminu przy komputerze dla wszystkich zdających. W efekcie, w projekcie mogą być tworzone zadania multimedialne (filmy, animacje), a także zadania odnoszące się do umiejętności językowych oraz kompetencji interpersonalnych i społecznych. Dzięki temu egzamin zawodowy w sposób bardziej pełny i wiarygodny będzie weryfikował umiejętności zdających. W ramach projektu prowadzone są również szkolenia metodyczne dla autorów, recenzentów, a także szkolenia dla pracodawców chcących angażować się w przeprowadzanie egzaminów zawodowych we współpracy z CKE i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi.  

Z kolei w ramach projektu „Nowa jakość egzaminów zawodowych w rzemiośle”, który został zrealizowany przez Związek Rzemiosła Polskiego w dwóch etapach, opracowano łącznie 27.445 zadań egzaminacyjnych wykorzystywanych na egzaminach: czeladniczym i mistrzowskim. Zaangażowanie do tego przedsięwzięcia pracodawców umożliwia organizację egzaminów bardziej odpowiadających ich potrzebom i pozwala na lepsze przygotowanie fachowców pod kątem oczekiwań rynku pracy, zarówno w zakresie umiejętności, jak i postaw.

Innym narzędziem  tworzącym nową jakość egzaminów zawodowych w rzemiośle, wypracowanym w projekcie, jest platforma EWR (Egzaminy w Rzemiośle) wraz z funkcją umożliwiającą przeprowadzenie części pisemnej egzaminu w trybie zdalnym. Platforma służy nie tylko do przygotowywania zestawów zadań egzaminacyjnych na potrzeby egzaminów czeladniczych i mistrzowskich, ale także prezentuje istotne informacje związane z warunkami przystąpienia do egzaminów w rzemiośle.

Więcej informacji na www.edukacjawzasiegureki.pl

Działania współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Włączenie pracodawców w przygotowanie egzaminów

i

Autor: Materiał Prasowy

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają