Wypadek polskiego autokaru w Niemczech: Internauta uważnie przygląda się autobusowi

2010-09-27 19:30

Autokar, który rozbił się pod Berlinem, różni się od tego, którym Pol-Bus chwali się na stronie internetowej – zaalarmował nas internauta. Sprawdziliśmy - różnice są, choć numery rejestracyjne się zgadzają. Czy autobus przeszedł ostatnio kapitalny remont? Pracownicy firmy nie mieli czasu na komentarz, a galeria zdjęć na stronie Pol-Bus została zablokowana.

Dziennikarzowi SE.pl udało się jeszcze obejrzeć galerię autokaru, którym chwali się firma Pol-Bus. Model to neoplan N116, w kolorze... fioletowym z geometrycznymi wzorami namalowanymi wzdłuż nadwozia i pomniejszonym wzorem z przodu.

I właśnie to wzbudziło czujność naszego internauty. Na zdjęciach z wypadku malowanie jest inne. Neoplan jest grafitowy a na bokach umieszczono nazwę firmy.

To nie koniec różnic, które może dostrzec. Pojazdy różnią się detalami przodu. Na przedzie rozbitego autobusu nie ma nazwa producenta, inne jest rozmieszczenie numerów rejestracyjnych (środek/po lewej stronie zderzaka) inny jest też kształt reflektorów (okrągłe/czworokątne). Inna jest też kolorystyka wnętrza.

Czy to mogły być dwa różne autobusy? Zgodnie z prawem NIE

Sprawdziliśmy czy takie same numery rejestracyjne mogą być zamontowane na dwóch różnych pojazdach, lub przełożone z jednego na inny. Odpowiedź brzmi: Nie! Przynajmniej przy założeniu, że postępujemy zgodnie z prawem i nie chodzi o tzw. tablice specjalne, czyli takie, które zamawiamy z własnym „tekstem”.

W Urzędzie Komunikacji Warszaw Mokotów otrzymaliśmy jasną informację, że numery rejestracyjne są przypisane do danego pojazdu. Mogą zatem pozostać na pojeździe jeśli zmienia się właściciel (jeśli sprzedający i kupujący są zameldowani w tej samej gminie), ale nie mogą być przełożone do innego auta tego samego właściciela.

Różnice duże czy tylko szczegóły?

Warto dodać, że mimo wytkniętych różnic chodzi o ten sam model autokaru – neoplan N116.

Autokar mógł zostać przemalowany, modułowe konstrukcje wnętrza umożliwiają również łatwą wymianę foteli. Różnice przodu pojazdu – też do wykonania dla mechanika, znającego się na swoim fachu i co najważniejsze nie wpływające na konstrukcję pojazdu. Pytanie brzmi tylko czy taka operacja jest opłacalna?

N116 w takiej formie jaką wykorzystywał Pol-Bus to konstrukcja z przedziału lat 1990-2000. W najlepszym wypadku autobus miał zatem już 10 lat. Jak długo posłużyłby jeszcze jako liniowiec na trasach europejskich?

Próbowaliśmy skontaktować się z firmą Pol-Bus i dowiedzieć się czy autokar przeszedł kompleksowy remont wewnątrz i na zewnątrz. Pani, która odebrała telefon stwierdziła jedynie, że nie ma czasu rozmawiać i pospiesznie odłożyła słuchawkę. Nie udało się nam również dowiedzieć dlaczego galeria przedstawiająca cały tabor (w tym autokar neoplan) została w poniedziałek przed południem wyłączona?

Tak wyglądała galeria na stronie Pol-Bus jeszcze w poniedziałek rano:

Dla porówniania zobacz galerię: Kierowca autokaru ocalił pasażerów

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki