Groźne słońce
W słoneczne dni kierowcy powinni używać okularów przeciwsłonecznych. Najlepiej nie tylko tych przyciemniających, które chronią przed ostrym światłem, ale również mających filtr polaryzacyjny. Dzięki temu widzimy dużo mniej refleksów świetlnych np. w bardzo słoneczny dzień, kiedy od jezdni, kałuż lub śniegu mocno odbija się słońce. Najlepsze są szkła, które dobrze odwzorowują rzeczywistość, np. szare, ponieważ zachowują neutralne kolory i kontrast, lub brązowe, które wyostrzają kontrasty. Szkła powinny być stosunkowo duże, aby nie zawężały pola widzenia.
Po zmroku trudniej
Jazda po zmroku to prawdziwy test dla oczu kierowcy. Aby sprawdzić, jak nasze oczy radzą sobie w takiej sytuacji, można wykonać badanie widzenia zmierzchowego. Wielu kierowców odczuwa problemy spowodowane przez odblaski i olśnienia, które pojawiają się w nocy, kiedy nadjeżdżające z przeciwka samochody oślepiają silnym światłem reflektorów. Olśnienie może wywołać nawet chwilową utratę widzenia, bardzo niebezpieczną w skutkach. Badanie wrażliwości oczu na olśnienie pozwala sprawdzić, jak szybko po oślepieniu oczy są w stanie rozpoznać obiekt na drodze. Jeżeli te testy nie wypadają dobrze, źródłem problemu mogą być choroby zwyrodnieniowe siatkówki oka, jaskra, zaćma lub zwyczajne przemęczenie oczu.
Gdy pieką i łzawią
Jeśli podczas prowadzenia samochodu pojawia się łzawienie lub pieczenie oczu, to znaczy, że są one zmęczone. Zatrzymajmy wtedy samochód i pozwólmy sobie na chwilę relaksu. Sporym problemem kierowców korzystających z klimatyzacji jest suchość oczu. Możemy zastosować tzw. sztuczne łzy, czyli krople nawilżające oczy.
Więcej czytaj na odpowiedzialni.se.pl