Twój samochód jesienią zaczyna intensywną pracę. Masz więcej obowiązków, bo dzieci wróciły do szkoły i przedszkola. Trudno więc odstawić auto do warsztatu, nawet gdy pilnie wymaga interwencji mechanika. Poza tym obawiasz się wysokich wydatków na naprawy. Mogą jednak być znacznie niższe niż się spodziewasz, jeśli niektóre części kupisz używane. Znajdziesz je na OTOMOTO i OLX.
OTOMOTO wraz z ekspertem - mechanikiem Markiem Mozgą przygotowało także sporą ilość przydatnych informacji dla właścicieli samochodów. Kupując używane części, skorzystaj z porad i informacji, jakie można znaleźć w Akademii Części OTOMOTO.
Obalamy mity o używanych częściach
1. Używane znaczy gorsze? Nie! Musisz tylko sprawdzić, co kupujesz
Części dzielimy na:
- oryginalne i nowe – to części najnowsze i zalecane przez producentów samochodów,
- odpowiadające im zamienniki – czyli części nowe, ale nie oryginalne,
- używane części oryginalne,
- używane zamienniki,
- części regenerowane, pochodzące głównie ze stacji demontażu – to części oryginalne, zużyte lub uszkodzone, które są naprawiane, wymienia się w nich komponenty i przywraca w ten sposób właściwości użytkowe. Te części otrzymują zwykle gwarancję, jak nowe części.
2. Niska jakość? Nic podobnego!
Często części używane to części oryginalne i fabrycznie montowane w samochodach. Co oznacza, że wyprodukowane były zgodnie z rygorystycznymi standardami producenta pojazdu. Warto je kupić, jeśli twój mechanik podejmuje się ich naprawy. Warto też jemu pozostawić wybór i zakup takiej części. Części oryginalne używane, które przeszły proces profesjonalnej regeneracji, zostały dokładnie sprawdzone i naprawione przez specjalistów. Proces regeneracji obejmuje wymianę kluczowych elementów i testowanie, co gwarantuje, że część działa jak nowa. Takie części są zwykle objęte gwarancją, tak jak nowe.
3. Lepsze tanie zamienniki? Wcale nie
Często jakość części używanych przewyższa tanie, nowe zamienniki, które mogą nie spełniać wszystkich wymogów technicznych. Takie zamienniki mogą być wykonane z gorszych materiałów, co skraca ich żywotność i sprawność. Z kolei oryginalne części, mimo że używane, zazwyczaj są bardziej wytrzymałe i mają lepszą zgodność z resztą układu samochodu. Wiele oryginalnych części samochodowych, takich jak np. reflektory, zderzaki, osłony silników, lusterka itp., są projektowane do długotrwałej eksploatacji i mogą przejechać setki tysięcy kilometrów. Czasami wystarczy spojrzeć, by wyrobić sobie zdanie o jakości zamienników.
4. Niska wydajność? Ależ skąd!
Części używane, które zostały poddane regeneracji, były przetestowane już wcześniej w samochodzie i działały przez długi czas. Gdy jakiś ich element został uszkodzony lub odmówił posłuszeństwa, został wymieniony. Części przeszły regenerację i ponowną weryfikację jakości - więc zostały przywrócone do pełni funkcjonalności. Dlatego nie można tutaj mówić o braku wydajności.
5. Wysoka cena w porównaniu do nowych części? Na pewno nie!
Części używane mogą pochodzić z samochodów o niskim przebiegu i wieku. Cena tych części jest znacząco niższa niż nowych, a jakość zdecydowanie wyższa od tanich zamienników.
- Części regenerowane bez wątpienia są niezwykle korzystną alternatywą dla części, które dopiero co zjechały z linii produkcyjnej. Są zazwyczaj tańsze, a jakościowo nie odbiegają od części nowych - wyjaśnia Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Dodaje, że Europa także będzie podążać w stronę ponownego wykorzystywania części używanych, gdy będzie to możliwe. Chodzi w tym wypadku nie tylko o dobro konsumenta, który zapłaci mniej, ale także o ekologię i zmniejszenie liczby odpadów.
- Musimy jednak pamiętać o bezpieczeństwie. W Polsce mamy Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2005 r. szczegółowo wskazujące, których części nie wolno ponownie montować w innym pojeździe. Są to właśnie części odpowiadające za bezpieczeństwo, takie jak poduszki powietrzne czy klocki hamulcowe. Warto o tym pamiętać przy wyborze części do własnego pojazdu. Rozporządzenie jest przestarzałe, a wiele pozycji w nim wymienionych możemy fabrycznie regenerować, jednak dobrze oddaje intencje i obawy o bezpieczeństwo. Zgodzimy się chyba wszyscy, że wymontowanej z innego pojazdu poduszki powietrznej nie powinniśmy montować w swoim pojeździe - przestrzega Tomasz Bęben.
Jakie części używane warto kupić?
Wiele części można wymieniać, o ile są w dobrym stanie. Jeśli sam nie potrafisz tego ocenić, poproś o pomoc swojego mechanika. Na OTOMOTO i OLX na pewno znajdziesz to, czego potrzebujesz. Nie musisz kupować w „ciemno”. Jeśli nie wystarczy ci opis produktu, łatwo możesz skontaktować się ze sprzedającym i zadać mu dodatkowe pytania.
Wśród części używanych warto szukać:
- elementów blacharskich: błotników, zderzaków, boczków drzwi, szyb bocznych,
- lusterek,
- wiązek elektrycznych do silnika,
- pompy ABS (element bardzo drogi, ale da się go wymienić, jeśli tylko nie jest okodowany),
- silników i komponentów - porządny remont silnika potrafi kosztować kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wtedy w grę wchodzi silnik używany z małym przebiegiem.
- lamp - są lepsze niż niektóre zamienniki,
- rozruszników/alternatorów (można je też naprawiać).
Tych używanych części nie wolno montować
Jest lista części ujętych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 r. (w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko), które można montować tylko nowe. Na tej liście znajdują się:
- poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej i czujnikami,
- klocki, szczęki hamulcowe,
- przewody i uszczelnianie układu hamulcowego,
- tłumiki układu wydechowego,
- przeguby układu kierowniczego i zawieszenia,
- fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi,
- układ blokady kierownicy,
- immobilisery z transporderami sterowania elektrycznego,
- urządzenie przeciwwłamaniowe i alarmowe,
- elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa jazdy (w szczególności: ABS, ASR),
- przewody paliwowe,
- filtry jednorazowe i wkłady filtra,
- zawory recylkulacji spalin,
- instalacje zasilania gazem silników,
- automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa, łącznie z częścią pasa wykonaną z materiału, klamrami, mechanizmem, służącym do zwijania pasów, aktywatorami pirotechnicznymi i mechanicznymi,
- pióra wycieraczek szyb,
- płyny eksploatacyjne,
- konwertory katalityczne (katalizatory),
- kondensatory zawierające PCB.
Pamiętaj, nikt nie zabrania handlu tymi częściami. Kupujesz je na własną odpowiedzialność.