Lekarz lub inny pracownik medyczny kwalifikuje pacjentów do szczepienia na podstawie m.in. wstępnego kwestionariusza badania przesiewowego, zawierającego pytania o stan zdrowia, przebyte choroby i objawy wskazujące na prawdopodobieństwo zakażenia koronawirusem. Wcześniej pacjent albo wypełniał kwestionariusz w punkcie szczepień bezpośrednio przed zabiegiem, albo drukował dokument w domu i przychodził z wypełnionym formularzem. Teraz można go wypełnić online i wysłać do punktu szczepień.
Pacjent musi zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta w serwisie www.pacjent.gov.pl i wejść w zakładkę "Profilaktyka". Ważne, aby kwestionariusz, wraz ze zgodą na szczepienie, potwierdzić i podpisać za pomocą profilu zaufanego lub innego certyfikatu, m.in. podpisem kwalifikowanym lub e-dowodem. Podpisanie, jak przypomina NFZ, jest równoznaczne z przesłaniem kwestionariusza. Wtedy też punkt szczepień ma dostęp do wypełnionego formularza.
- To rozwiązanie rekomendowane dla osób zdrowych, które nie mają chorób przewlekłych. Przyspiesza procedurę szczepienia, jest wygodne dla pacjentów, nie ma potrzeby uzupełniania dokumentacji w punkcie szczepień - podkreślił dyrektor Centrum e-Zdrowia Jarosław Kieszek. - Należy jednak pamiętać, aby dokument online wypełnić nie wcześniej niż 24 godziny przed planowaną iniekcją - przypomniał.
Urzędnicy przekazali, że jeżeli pacjent, wypełniając kwestionariusz, potwierdzi, że ma objawy COVID-19 lub jest ozdrowieńcem – to nie może zatwierdzić kwestionariusza i go wysłać. Nie można też w ten sposób wypełnić kwestionariusza za 16-latka lub 17-latka.
Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dzięki której pacjent może szybko i bezpiecznie sprawdzić informacje o zdrowiu swoim, swoich dzieci lub osoby, która go do tego upoważniła. Z aplikacji korzysta z ponad 8,7 mln Polaków.