Już niedługo rozpoczynają się konsultacje społeczne Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku. To szeroko zakrojone działania w kolejnych latach w określonych rejonach Pragi-Północ (Nowa i Stara Praga oraz Szmulowizna), Pragi-Południe (Kamionek) i Targówka (Mieszkaniowy i Fabryczny).
Program zmian
Z jednej strony będą to inwestycje w nowe budynki oraz dalsza poprawa techniczna i estetyczna kamienic przywracająca jednocześnie historyczną Warszawę. Z drugiej strony zmiany dotyczą rozwoju samego obszaru - mają umożliwić rozwój turystyki, kultury, sportu i gospodarki oraz wsparcie mieszkańców. Ta pomoc ma polegać m.in. na aktywizacji gospodarczej i podnoszeniu aktywności zawodowej mieszkańców, na zapobieganiu wykluczenia dzieci, młodzieży, osób bezrobotnych czy też seniorów.
Koncepcja nowego programu rewitalizacji została oparta na doświadczeniach poprzedniego Lokalnego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy na lata 2005-2013 oraz wypracowana na spotkaniach z mieszkańcami i ekspertami. Bardzo ważnym elementem wypracowania nowego programu rewitalizacji były właśnie warsztaty z mieszkańcami, które odbyły się we wszystkich trzech dzielnicach. Prowadziły je organizacje pozarządowe wyłonione w konkursie.
Inwestycje, remonty i modernizacje
W ostatnich latach powstały nowe budynki komunalne, jak na przykład przy ul. Jagiellońskiej. Wiele mieszkań przeszło generalne remonty i zostało przyłączonych do centralnego ogrzewania. Na obu Pragach i Targówku zbudowano lub zmodernizowano 40 placów zabaw, powstało 38 siłowni plenerowych. Pamiętajmy również o stacjach Veturilo - na obszarze tych trzech dzielnic jest teraz 30 stacji.
Na Pradze-Północ zachowały się kamienice i obiekty poprzemysłowe z końca XIX wieku. Niezwykły klimat tego obszaru Warszawy tworzy również stary uliczny bruk, podwórkowe kapliczki i wiele innych zabytkowych miejsc. To zostało już dostrzeżone przez inwestorów, m.in. BBI Development, Black Lion, czy Okam Capital, którzy zdecydowali się na wykorzystanie istniejących budynków do stworzenia nowoczesnych kompleksów mieszkalno-usługowych.
Niebagatelny wpływ na zmiany tej części miasta mają także miejskie inwestycje w kulturę, jak Muzeum Warszawskiej Pragi, które mieści się we wzorcowo odrestaurowanych kamienicach i w nowym budynku wkomponowanym w obecną tkankę architektoniczną, czy zmodernizowany Teatr Powszechny.
Dojechało metro
Prawobrzeżna Warszawa jest świetnie skomunikowana. Poza siecią tras autobusowych i tramwajowych są stacje II linii metra, które łączą Pragę z centrum stolicy. Stacje Stadion Narodowy i Dworzec Wileński znajdują się w ważnych punktach miasta oraz umożliwiają dogodne przesiadki do komunikacji miejskiej i pociągów podmiejskich.
Trzeba również pamiętać o praskim brzegu Wisły, który stał się bardzo popularny wśród warszawiaków i turystów. Dzieje się tak dzięki ścieżce rowerowej, plażom, na których od wiosny do jesieni tętni życie, i przystankom bezpłatnego promu.
Bardzo mi zależy, by Pragi się rozwijały Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy
- Miejsca, których dotyczy proces rewitalizacji, były i są bardzo ważne. Wiele już zmieniło się przez ostatnie lata. Powstało ponad 800 nowych mieszkań w tych dzielnicach. Na samej Pradze-Północ 190 mieszkań przeszło generalny remont, a półtora tysiąca zostało przyłączonych do centralnego ogrzewania. Ogromne znaczenie ma również druga linia metra, stacje przy Dworcu Wileńskim i Stadionie Narodowym oraz jej rozbudowa w stronę Targówka.
Oddaliśmy organizacjom pozarządowym prowadzenie miejsca aktywności lokalnej przy ulicy Paca 40 oraz Centrum Wielokulturowego przy ulicy Jagiellońskiej 54. Od 2013 roku przeznaczyliśmy dla organizacji pozarządowych ponad 6 milionów złotych na lokalne systemy wsparcia. Rewitalizacja ma służyć mieszkańcom. Oczywiście, cały proces przygotowania Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku prowadzony był z udziałem nie tylko ekspertów, ale przede wszystkim mieszkańców. Teraz chciałabym zaprosić warszawiaków na spotkania konsultacyjne i poprzedzające je spacery po miejscach, które już się zmieniły i które przejdą metamorfozę w kolejnych latach. Zachęcam wszystkich do lektury programu, który już wkrótce będzie na stronie Urzędu m.st. Warszawy. Czekamy na Państwa uwagi.
Rewitalizacja do 2022 roku, czyli tak się zmieni prawa strona Warszawy
Kolejne nowe mieszkania, wyremontowane i z centralnym ogrzewaniem, nowe rozwiązania komunikacyjne, centra kultury i lokalne, przedsiębiorczości oraz wsparcie dla najbardziej potrzebujących - to w skrócie Zintegrowany Program Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku.
BUDOWNICTWO SPOŁECZNE
W ramach programu budownictwa społecznego na lata 2015-2022 na Pradze-Północ, Pradze-Południe i Targówku powstanie 1,7 tysiąca nowych mieszkań (w tym 675 kompleksowo zmodernizowanych w zabytkowych kamienicach), ponad 3 tysiące zostanie wyremontowanych, a blisko 5 tysięcy podłączonych do centralnego ogrzewania.
Warszawa realizować będzie inwestycje mieszkaniowe w dwóch obszarach: budowy i modernizacji przez TBS oraz przez władze dzielnic. Koszt budownictwa społecznego do 2022 roku w całej Warszawie to ponad 920 mln złotych, w tym budowa nowych lokali mieszkalnych - ok. 540 mln złotych.
KULTURA I TURYSTYKA
- Orkiestra Sinfonia Varsovia - modernizacja zabytkowych budynków, budowa nowej sali koncertowej
- odrestaurowanie Pałacyku Konopackiego
- modernizacja Teatru Baj
SPORT I REKREACJA
- skwer sportów miejskich
- basen przy ul. Namysłowskiej
WSPARCIE MIESZKAŃCÓW
- kontynuacja przeciwdziałania wykluczeniu dzieci i młodzieży (świetlice, zajęcia, współpraca organizacji pozarządowych, szkół, ośrodków pomocy społecznej) w ramach działających od 2013 r. Lokalnych Systemów Wsparcia
- poprawa dostępności przestrzeni publicznej dla osób starszych i niepełnosprawnych
INTEGRACJA LOKALNA
- programy integracyjne zwiększające aktywność mieszkańców realizowane w centrach aktywności lokalnej
- centra aktywności lokalnej - Paca 40 (istniejące), Siarczana 6, Markowska 16
- wspieranie oddolnych inicjatyw mieszkańców - inicjatywa lokalna, projekty w formule budżetu partycypacyjnego
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
- stworzenie przestrzeni dla przemysłów kreatywnych (Centrum Kreatywności: Targowa 56, Targowa 80)
- program lokali użytkowych na rzecz przedsiębiorców (sektor kreatywny, rzemiosło, przemysł wolnego czasu)
CENTRA LOKALNE
- Bazar Różyckiego - uruchomienie obszaru gospodarczego przy uwzględnieniu jego historycznych uwarunkowań
- utworzenie lokalnego centrum Trocka
Konsultacje społeczne
Jak ożywią się kamionek, Stara i Nowa Praga, Szmulowizna, Targówek Mieszkaniowy i Fabryczny? Chcesz się dowiedzieć, jakie są plany zmian w tych dzielnicach? Możesz zgłosić własne pomysły i uwagi. Weź udział w konsultacjach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku. Przeczytaj program, który już za kilka dni będzie na www.rewitalizacja.um.warszawa.pl Ten dokument był tworzony razem z mieszkańcami, by odpowiadał na realne potrzeby w zakresie odnowy i rozwoju ich najbliższej okolicy. Spotkania konsultacyjne będą się odbywać w kwietniu na Targówku, Pradze-Południe i Pradze - Północ.
UWAGA! W weekendy poprzedzające spotkania konsultacyjne będą spacery po miejscach objętych rewitalizacją - szczegóły wkrótce na stronie www.rewitalizacja.um.warszawa.pl |
Muzyka zabrzmi na Pradze
Świątynia muzyki powstanie przy ul. Grochowskiej 272. Tu będzie Europejskie Centrum Muzyki Sinfonia Varsovia, czyli centrum kulturalne, którego sercem będzie sala koncertowa warszawskiej orkiestry.
Praga to miejsca ze swoją historią, kulturą i specyficzną atmosferą, jakiej nie ma w lewobrzeżnej Warszawie. Od kilku lat oblicze Pragi zmienia się, ale w taki sposób, aby te praskie cechy pozostały. Niemały udział w tym mają miejskie inwestycje w kulturę, jak budowa Muzeum Warszawskiej Pragi czy modernizacja Teatru Powszechnego.
Muzyczne centrum
Przed nami kolejne przedsięwzięcie - modernizacja zabytkowych budynków przy ul. Grochowskiej 272 na potrzeby Orkiestry Sinfonia Varsovia oraz budowa Europejskiego Centrum Muzyki Sinfonia Varsovia. W budżecie miasta jest na to prawie 280 mln zł.
- Budowa Europejskiego Centrum Muzyki Sinfonia Varsovia wpisuje się w program rewitalizacji do 2022 roku, na który miasto przeznaczy ponad miliard złotych. Z uwagi na obecny stan zabytkowych budynków przy ul. Grochowskiej za najważniejsze uznaliśmy przeprowadzenie dogłębnej i całościowej rewitalizacji najbardziej zniszczonych obiektów - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent stolicy.
Nowe życie weterynarii
Miasto st. Warszawa kupiło zabytkowe budynki przy ul. Grochowskiej 272 od Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w 2009 r. - wcześniej mieścił się tam Wydział Weterynaryjny, o czym do dziś świadczy napis nad głównym wejściem do gmachu. We wpisanym do rejestru zabytków kompleksie (powstał w 1900 r.) planowano ulokować samorządową Orkiestrę Sinfonia Varsovia. W 2010 roku został rozstrzygnięty konkurs architektoniczny na "Projekt sali koncertowej i zagospodarowania architektonicznego nieruchomości przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie". Zwycięska koncepcja architekta Thomasa Uchera to nowe centrum kulturalne w stolicy - skupione wokół orkiestry centrum będzie nie tylko atrakcyjnym miejscem dla prezentacji muzyki poważnej i innych gatunków sztuki (teatr, film, malarstwo, fotografia, rzeźba), lecz również miejscem spędzania czasu wolnego (multiteka, kawiarnie, restauracje itp.).
Lepsza komunikacja, mniej korków
W dzielnicach prawobrzeżnej Warszawy planowana jest budowa kolejnych stacji II linii metra oraz nowe rozwiązania komunikacyjne. W październiku 2014 roku ogłoszony został przetarg na budowę dwóch kolejnych odcinków II linii metra.
Trzy stacje w stronę Targówka
W kierunku zachodnim (z ronda Daszyńskiego) powstanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy.
Planowane stacje to: Szwedzka - pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej; Targówek 1 - w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz Targówek 2 - w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Wszystkie nazwy stacji są robocze, a o ich ostatecznym brzmieniu zdecydują warszawscy radni. Podobnie jak centralny odcinek II linii metra, również ten etap prac będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Obwodnica tuż-tuż
Sporo będzie się działo także na ulicach. Dzielnice Praga-Północ i Praga-Południe planują na najbliższe lata budowy i remonty ulic i dróg rowerowych. W miejskich planach są też trasy, które odciążą praskie ulice, bo będą wygodniejszą drogą dojazdu do centrum miasta niż np. Ząbkowska, Targowa, Grochowska. To przede wszystkim praska obwodnica od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej. Trasa będzie prowadziła od al. Stanów Zjednoczonych przez rondo Wiatraczna (w tunelu) do ul. Zabranieckiej i dalej do Radzymińskiej. W tej chwili powstają założenia do projektu trasy, droga zostanie wybudowana do 2021 r. Obwodnica przy ul. Zabranieckiej połączy się z Trasą Świętokrzyską, która dojdzie tu aż z Wybrzeża Szczecińskiego przez Sokolą, Kijowską i dalej nową drogą.
Budowa tej trasy została rozłożona na kilka etapów - obecnie trwa przetarg na firmę, która zaprojektuje i wybuduje odcinek od ul. Tysiąclecia do Zabranieckiej oraz trwa projektowanie odcinka od ul. J. Zamoyskiego do ul. Tysiąclecia. Całość ma być gotowa w 2017 r. A to wszystko ma doprowadzić do wielkiej zmiany, czyli uspokojenia ruchu na ul. Targowej, Ząbkowskiej, Brzeskiej, Okrzei, Kłopotowskiego.
Będzie tunel w Międzylesiu
Rozkręca się budowa tunelu pod torami kolejowymi w Międzylesiu. W 2016 r. zastąpi on przejazd kolejowym z zaporami.
Przejazd przez tory kolejowe przy stacji Warszawa Międzylesie jest prawdziwą zmorą kierowców - w godzinach szczytu komunikacyjnego zapory opadają co ok. 10 min. Samochody oczekujące na otwarcie szlabanów skutecznie blokują ruch. Dlatego na północ od przejazdu wybudowany zostanie 80-metrowy tunel pod torami. Powstaną dwa nowe ronda na skrzyżowaniu ulic Zwoleńskiej i Mrówczej oraz Żegańskiej i Dworcowej, natomiast rondo przy ul. M. Pożaryskiego zostanie przebudowane.
Nowe odcinki ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej będą usytuowane na północ od przejazdu, natomiast istniejący fragment ul. Zwoleńskiej od Mrówczej do Patriotów oraz ul. Żegańskiej od Dworcowej do Szpotańskiego będą służyły jako drogi lokalne. Prace mają się zakończyć w listopadzie 2016 r., ich koszt to 87 mln zł.
Z powodu budowy (trwa tu przebudowa urządzeń podziemnych i budowa kanału ściekowego - przedłużenia kolektora wybudowanego pod ul. Zwoleńską, Traktem Lubelskim i Kadetów) zamknięty jest fragment ul. Zwoleńskiej od Rogatkowej do Patriotów oraz ul. Mrówcza na długości ok. 150 m po obydwu stronach skrzyżowania ze Zwoleńską. Możliwy jest ruch pieszych i dojazd do posesji. Objazd zamkniętej ul. Zwoleńskiej prowadzi ulicami Trakt Lubelski, Lucerny i Patriotów. Natomiast wyłączony fragment ul. Mrówczej można ominąć ul. Patriotów i Odeską (na ul. Odeskiej jest ruch jednokierunkowy - na zachód od ul. Patriotów); w drugą stronę ulicą bez nazwy leżącą na południe od ul. Odeskiej (także ruch jednokierunkowy - w stronę ul. Patriotów).
Jak tworzyć centra lokalneStołeczny Ratusz zaprasza mieszkańców na ostatnie, już czwarte, spotkanie robocze poświęcone tworzeniu centrów lokalnych w Warszawie. Centra lokalne mają służyć mieszkańcom. To miejsca i place, które skupiają i łączą społeczność lokalną, sprzyjają nawiązywaniu relacji społecznych i sąsiedzkich oraz tworzą przestrzeń do wspólnego spędzania czasu wolnego. Powierzchnie te to sklepiki np. z lokalnymi produktami, wystawy, gastronomia, biura dla start-upów (rozpoczynających działalność małych firm), targi okolicznościowe i wiele więcej. Celem projektu jest określenie standardów działania takich centrów, wyznaczenie ich sieci oraz przygotowanie modelowych scenariuszy ich działania w wybranych lokalizacjach. - Chcemy, aby centra lokalne na stałe zagościły w tkance miejskiej. Dzięki ich realizacji stworzymy mieszkańcom funkcjonalną i estetyczną przestrzeń do zakupów, rozwoju osobistego lub po prostu spędzania czasu wolnego. Przykładem takiego miejsca jest Bazar Różyckiego - mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Prace nad studium potrwają do 3 lipca 2015 roku. W ramach warsztatów prowadzona jest analiza istniejących centrów lokalnych, wskazywane są miejsca, gdzie występuje potrzeba ich utworzenia. Ostatnie spotkanie (warsztaty) odbędą się w środę, 8 kwietnia, w siedzibie Muzeum Pragi przy ul. Targowej 50/52, w godzinach 17.00-19.00. W toku dyskusji z mieszkańcami (cykl debat "Warszawa 2.0 Zmieniamy Warszawę") na temat dalszych kierunków rozwoju miasta jednym z pojawiających się postulatów było tworzenie centrów lokalnych. Postulat ten znalazł również potwierdzenie w badaniach oczekiwań społecznych dotyczących podnoszenia jakości życia. |
Czarny sport znowu w Warszawie
Ponad 50 tys. widzów na Stadionie Narodowym obejrzy 18 kwietnia inauguracyjne zawody o indywidualne mistrzostwo świata na żużlu w sezonie 2015. To będzie widowisko z udziałem największych gwiazd tego sportu.
LOTTO Warsaw FIM Speedway Grand Prix of Poland to będzie powrót czarnego sportu do Warszawy - ostatni raz kibice żużla mogli oglądać wyścigi w 2003 r. na stadionie Gwardii. W tegorocznych rozgrywkach stołeczne barwy reprezentować będzie drużyna Warszawskiego Towarzystwa Speedwaya.
Pożegnanie mistrza
Na Stadionie Narodowym będzie można zobaczyć 16 zawodników ze światowej czołówki, a wśród nich znajdzie się aż czterech Polaków: Krzysztof Kasprzak, Jarosław Hampel, Maciej Janowski i startujący z "dziką kartą" Tomasz Gollob. Gollob, ikona żużla w Polsce, w Warszawie oficjalnie pożegna się z cyklem Speedway Grand Prix - po raz ostatni zobaczymy na torze indywidualnego mistrza świata z 2010 r.
Święto kibiców
LOTTO Warsaw FIM Speedway Grand Prix of Poland to dwudniowe święto kibiców sportów motorowych. Już w piątek 17 kwietnia o godz. 15.00 rozpocznie się trening dostępny dla widzów (biletem wstępu będzie program zawodów). W sobotę 18 kwietnia, od godz. 12.00 zacznie działać strefa kibica na błoniach Stadionu Narodowego, gdzie będzie można oglądać zawody na telebimie. Bramy wejściowe na stadion zostaną otwarte o godz. 16.00. Początek imprezy o godz. 18.00, wtedy też rozpocznie się ceremonia pożegnania mistrza. Pierwszy wyścig wystartuje o godz. 19.04. Na zakończenie w niebo wystrzelą fajerwerki. Najpiękniejszy widok na iluminację świetlną organizatorzy zapowiadają z mostu Józefa Poniatowskiego.
Dojazd na stadion
Na zawody najlepiej dojechać komunikacją publiczną - pociągami SKM i KM, metrem M2, tramwajami linii: 7, 9, 22, 24, 25, 77, autobusami linii: 102, 123, 138, 146, 147, 151, 166, 202, 411, 502, 509, 512, 514, 517 i E-1. Po imprezie, w przypadku gdyby znaczna część publiczności chciała pieszo wracać do centrum, wyłączony z ruchu zostanie ciąg Al. Jerozolimskie - most Józefa Poniatowskiego - al. Poniatowskiego na odcinku rondo de Gaulle'a - rondo Waszyngtona oraz al. Zieleniecka od ronda Waszyngtona do ul. Targowej. Stała organizacja ruchu zostanie przywrócona po rozejściu się publiczności.