1. Bez zimowych opon ani rusz
Jeśli jeszcze nie zmieniłeś opon, zrób to koniecznie. Opony zimowe mają inny wzór bieżnika niż letnie – jest mocniej ponacinany, a to powoduje, że guma jest bardziej elastyczna i lepiej chroni nas przed poślizgiem w trakcie jazdy. To znacznie zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze. Pamiętaj też, że montując zimowe opony tylko na dwóch kołach zwiększasz ryzyko poślizgu i wypadku Samochód na dwóch różnych rodzajach opon jest bardziej nieprzewidywalny i w konsekwencji zmniejsza się bezpieczeństwo, ale też komfort jazdy. Często zapominamy, aby przed i po zimie zadbać o felgi w samochodzie. Zrób to koniecznie, bo one także mają duży wpływ na sterowność pojazdu.
2. Sprawdź akumulator
Minusowe temperatury bywają zabójcze dla akumulatora. Podczas ostrej zimy jego pojemność spada blisko o 50 proc., o połowę mniejszą wartość ma też prąd rozruchowy. Pamiętaj o tym szczególnie, jeśli akumulator w twoim samochodzie jest już częściowo rozładowany. W przypadku, gdy akumulator często cię zawodzi, powinieneś wymienić go na nowy.
Uwaga! Nie wolno skrajnie rozładowanego akumulatora zostawić w samochodzie na mrozie! Jeśli zawarta w nim woda zamarznie,
może rozsadzić obudowę, a to grozi dalszą awarią silnika lub jego części.
3. Zrób przegląd samochodu ze szczególnym uwzględnieniem:
• alternatora i instalacji elektrycznej
Alternator podczas pracy silnika zapewnia dostawy prądu. Jego zadaniem jest też doładowywanie akumulatora. W razie uszkodzenia tej części, możesz mieć problem z odpaleniem swojego samochodu.
• hamulców
W zimowych warunkach dobrze działające hamulce są podstawą. Mechanik sprawdzi stan klocków, a także innych części, co zagwarantuje optymalny poziom bezpieczeństwa na drodze. Obejrzy i ewentualnie wymieni też tarcze oraz płyn hamulcowy. Dodatkowo zweryfikuje sprawność hamulca ręcznego, który zimą bywa szczególnie przydatny.
• świec
Stan świec jest niezwykle istotny szczególnie w samochodach z silnikami Diesla – jeśli nie będą się nagrzewać, to zimą może być problem z zapaleniem auta. Najlepiej wymienić od razu cały komplet świec, bo jeśli zawodzi jedna, inne też w końcu będą sprawiać kłopot.
4. Klimatyzacja i filtry
Niektórym wydaje się, że klimatyzacja potrzebna jest wyłącznie w sezonie letnim. Nic bardziej mylnego. Klimatyzacja jest niezbędna także zimą, aby utrzymać właściwe warunki wewnątrz samochodu – odpowiedni poziom wilgoci i temperatury. Oprócz jej przeglądu warto także osuszyć i zdezynfekować kanały wentylacyjne.
5. Ustawienie świateł
Źle ustawione reflektory nie tylko nie oświetlają dobrze drogi, ale także oślepiają innych kierowców. Światła najlepiej sprawdzić w warsztacie. Zrób to zwłaszcza, gdy auto jest bardziej obciążone – np. gdy całą rodziną, z bagażami wyjeżdżacie na święta czy ferie.
6. Wycieraczki i płyn do szyb
Dla wielu z nas jazda z osiadającym na szybach marznącym deszczem czy śniegiem to codzienność. Po co się męczyć?
Wystarczy sprawdzić stan piór wycieraczek i ewentualnie wymienić wadliwy sprzęt. Pamiętaj też o wymianie letniego płynu do spryskiwaczy na zimowy. Nawet jeśli w ciągu dnia utrzymują się temperatury na plusie, nocą, gdy temperatura zdecydowanie spada płyn może zamarznąć.
7. Płyny eksploatacyjne
Sprawdź poziom oleju silnikowego, płyn hamulcowy i olej w skrzyni biegów. Uwagi wymaga także płyn chłodniczy. Jeśli dotąd jego poziom uzupełniałeś np. zwykłą wodą, powinieneś zbadać krzepliwość płynu w niskich temperaturach. Być może trzeba go całkowicie wymienić.
8. Tankuj dobre paliwo
To niezwykle istotne zwłaszcza w zimowych warunkach, bo złej jakości paliwo obniża sprawność silnika. Szczególnie w przypadku silników Diesla. Niska jakość oleju napędowego może spowodować wytrącanie się substancji, które zatykają filtr paliwa i uniemożliwiają uruchomienie samochodu. Dlatego kupuj paliwo na renomowanych stacjach paliw, na przykład pod marką ORLEN czy Bliska. Przy niższych temperaturach warto także pokusić się o nalanie do baku paliwa typu premium, jak VERVA.
Wyższa jakość paliwa oznacza lepsze parametry eksploatacyjne i komponenty dbające o układ paliwowy, w tym szczególnie pompę oraz sam silnik samochodu. Jednocześnie podczas wizyty na stacjach w sieci PKN ORLEN możesz ogrzać się przy ciepłej kawie czy gorącym posiłku.
9. Chroń przed zamarzaniem i solą
Kup przezroczysty smar sylikonowy w paście, sztyfcie lub sprayu. Nie niszczy gumy, a można nim konserwować uszczelki i prewencyjnie smarować mechanizmy (także we wnętrzu). Gdy drogowcy zaczną sypać sól, pamiętaj o częstym myciu samochodu. W myjni wybieraj program z myciem podwozia oraz woskowaniem, bo wosk zabezpiecza metal. Jeśli twoje auto ma już kilka lat, odśwież w warsztacie zabezpieczenia przeciwkorozyjne.