Kampania portalu Dobra Polska Szkoła i SE

2015-03-28 17:54

Polsko–angielskie klasy w publicznych szkołach? Inicjatywa w naszych rękach!

W Nowym Jorku coraz popularniejsza w szkołach publicznych jest Edukacja Dwujezyczna. Jednak, choć język polski jest 9. najczęściej tu używanym, nie ma klas polsko-angielskich. Można to zmienić – zachęca portal edukacyjny Dobra Polska Szkoła i „Super Express”.

W stanie Nowy Jork istnieje obecnie ok. 150 programów dwujęzycznych. W wybranych szkołach działają m.in. klasy hiszpańsko-angielskie, chińsko-angielskie, francusko-angielskie, japońsko-angielskie, rosyjsko-angielskie. Uczęszczające do takiej klasy dziecko połowę swoich zajęć w ciągu dnia w szkole odbywa w języku angielskim, połowę w drugim języku.
- Język polski jest 9. językiem w Nowym Jorku pod względem liczby osób, które się nim porozumiewają. Aż 2 proc. dzieci w metropolii nowojorskiej mówi w tym języku - mówi Monika Herdera z Bilingual School Psychology Program na CUNY. – Niestety, do tej pory nie powstała żadna polsko-angielska klasa w żadnej szkole - dodaje.

Tymczasem np. język urdu znajduje się na 15. miejscu języków używanych w Nowym Jorku, a posiada swój dwujęzyczny program.
Jak informuje Departament Edukacji na swojej stronie, w tym roku w Nowym Jorku planowanych jest wprowadzenie 40 nowych programów językowych. Są to w większości klasy hiszpańsko-angielskie, jednak zostaną również otwarte programy chińsko-angielskie, japońsko-angielskie, francusko-angielskie, kreolskie czy hebrew. Na sam start takiego programu zainteresowana szkoła otrzymuje 25 tys. dol.
Obowiązujące w Nowym Jorku prawo mówi, że jeżeli w jednym roczniku dzieci w publicznej szkole znajdzie się minimum 20 uczniów mówiących w innym języku niż angielski i otrzymujących serwisy ESL, szkoła ma obowiązek utworzenia klasy dwujęzycznej, w naszym przypadku programu nauczania zarówno w języku polskim, jak i angielskim, przynajmniej na okres 3 lat.

To, by w szkole publicznej, do której uczęszcza nasze dziecko, stworzona została dwujęzyczna klasa, zależy w głównej mierze od nas samych. Powinniśmy zgłosić taką chęć do dyrektora szkoły, który ma obowiązek odpowiednio pokierować dalszym procesem. Jeżeli do szkoły uczęszcza wiele polskich dzieci, i podobnych wniosków wpłynie więcej, automatycznie zwiększa to nasze szanse na utworzenie takiej klasy, a szkoła ma obowiązek wystąpić do Departamentu Edukacji o finansowanie takiego programu i najczęściej go otrzymuje.
Mamy w Nowym Jorku wystarczającą liczbę polskich dzieci, by móc utworzyć nawet więcej niż jedną klasę z polsko-angielskim programem.
Marta Kustek ( DobraPolskaSzkoła.com), konsultacja Monika Herrera

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki