– Kilka dni temu usiłowałam umówić się na wizytę paszportową. Weszłam na stronę konsulatu i, zgodnie z instrukcją, chciałam dokonać rejestracji. Niestety, nie było to możliwe, bo system nie działał – opowiada nasza Czytelniczka Agata Capik. – W związku z tym, że za kilka miesięcy kończy mi się polski paszport zadzwoniłam do konsulatu i zapytałam, w jaki inny sposób mogę umówić się na wizytę paszportową. Po rozmowach z kilkoma pracownikami uzyskałam informację, że link dostępny na stronie konsulatu od kilku dni nie działa. Panie podały mi bezpośrednią stronę internetową, na której miałam dokonać rejestracji – relacjonuje Capik.
Po odłożeniu słuchawki weszła na wskazaną stronę internetową i okazało się, że pojawia się na niej napis… cyrylicą, dla klientów z Białorusi. Nasza Czytelniczka ponownie zadzwoniła więc do konsulatu. – Prosiłam panie, żeby zarejestrowały mnie przez telefon, na co one odpowiedziały, że nie ma takiej możliwości… – opowiada Capik.
To, że od kilku dni klienci zgłaszają problemy z elektroniczną rejestracją na stronie konsulatu potwierdza nam Grzegorz Swoboda, konsul z wydział ruchu osobowego i spraw obywatelskich. – Pragnę serdecznie przeprosić wszystkich naszych klientów za niedogodności techniczne. Staramy się im zapobiegać, ale niestety sporadycznie się one zdarzają, przy czym czasem występują tam, gdzie nie mamy na nie wpływu. Żaden komputer nie jest doskonały. Wszystkim klientom polecamy stronę, która niezawodnie pozwala na rejestrację bezpośrednią: www.e-konsulat.gov.pl., na której na samym dole pojawiają się okna wyboru, w których wystarczy tylko wybrać kraj i placówkę, a następnie dokonać rejestracji wizyty paszportowej – mówi Swoboda. – Jeśli chodzi o telefoniczną rejestrację, to w wyjątkowych wypadkach również ją robimy. Nasi pracownicy mają do dyspozycji komputery. Proszę jednak o zrozumienie, iż w godzinach przyjmowania klientów nie są w stanie tego robić – pierwszeństwo ma obsługa klientów obecnych w konsulacie, a każdego dnia przyjmujemy co najmniej 50 osób tylko w sprawach paszportowych – dodaje konsul.
Sprawdziliśmy czy strona podana przez konsula funkcjonuje prawidłowo i okazało się, że rejestracja przebiega bez zarzutów. – Adres strony www.e-konsulat.gov.pl zostanie na stronie konsulatu wyeksponowany (obecnie ukazuje się on po naciśnięciu czerwonego słowa „tutaj”), co z pewnością ułatwi klientom rejestrację – mówi konsul. – Chciałbym przy okazji podkreślić, że nigdy nie zdarzyła się sytuacja, by ktoś potrzebujący w awaryjnej sytuacji pozostał bez paszportu. Jeśli potrafi udokumentować zasadność przyjęcia go przez konsulat bez rejestracji, możemy mu wydać paszport tymczasowy – nawet w ciągu jednego dnia – kończy konsul.
Usługa e-konsulatu została wprowadzona 27 lutego tego roku. Od tej daty sprawy paszportowe załatwiane są jedynie po uprzednim umówieniu się na określony termin przez internet. Innej formy ustalenia terminu konsulat RP w Nowym Jorku nie przyjmuje. „Super Express” od tamtego czasu pomaga w rejestracji tym Czytelnikom, którzy nie mają dostępu do internetu.
Kłopoty z rejestracją wizyty w konsulacie w Nowym Jorku
Problemy z elektroniczną rejestracją wizyty w konsulacie generalnym RP w Nowym Jorku. Czytelniczka „Super Expressu” od 10 dni nie była w stanie zarejestrować się elektronicznie na wizytę w sprawie odnowienia polskiego paszportu. Zdeterminowana napisała skargę do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, a o problemach poinformowała redakcję „Super Expressu”.