"Super Express": - W poczekalni dla petentów nie ma kolejki. Czy to znaczy, że e-Konsulat się sprawdza?
Konsul Małgorzata Kozik: - Tak. Wprowadzenie nowych technologii do obsługi interesantów przyniosło natychmiastowe rezultaty. Zapisy przez internet na wizytę w urzędzie w sprawach paszportowych zlikwidowały kolejki. Do lutego tego roku petenci czekali przed konsulatem na załatwienie sprawy nawet kilka godzin, czy to w upale, czy na mrozie. Dziś bez straty czasu naszych petentów, bez napięć występujących po obu stronach, interesanci mogą być obsłużeni w godnych warunkach.
- A co na to petenci? Podoba im się?
- Przeprowadziliśmy anonimową ankietę, w której wzięło udział 249 osób. Zdecydowana większość chwali brak kolejek, zwracając uwagę, że ich sprawa załatwiana jest niemal od ręki. Spośród ankietowanych, 107 osób miało już wcześniejsze kontakty z konsulatem, więc wiedzą jak było jeszcze niedawno; 90 z nich zauważyło zdecydowaną zmianę na lepsze. Nie otrzymaliśmy ani jednej negatywnej oceny wprowadzonych zmian lecz takie komentarze jak: „Kolejki to już przeszłość. Dobra robota :)", „Nareszcie nie ma kolejek." „Znakomity nowy system." „Jest duża poprawa, brak kolejek, świetny pomysł z internetową rejestracją."
- Nikt nie narzekał?
- Na pytanie w naszej ankiecie: „Jak sprawna była obsługa na okienku w skali od 1 do 5 (przy czym 5 jest oceną najwyższą)", odpowiedziały 244 osoby. 237 osób dało ocenę najwyższą: 5, sześć osób ocenę 4, 1 osoba ocenę 3. Ta osoba wnioskowała o zmianę lokalizacji konsulatu, ze względu na brak parkingu. 21 osób miało sugestie: np. żeby przyjmować korespondencyjnie wnioski paszportowe (ustawa na to nie pozwala...), żeby można było pobierać wnioski paszportowe z Internetu (nie jest to możliwe, gdyż wnioski te muszą być drukowane na twardym papierze, ponieważ są przechowywane przez wiele lat), są też sugestie, żeby podawać klientom kawę lub herbatę, lub przyjmować petentów w soboty. Część propozycji wynikała z braku zaznajomienia się ze stroną internetową konsulatu, np. że brakuje informacji o formie płatności - te informacje są zamieszczone w sekcji „informacje konsularne, opłaty" - pod tabelą opłat.
- Działanie e-konsulatu ograniczone jest wyłączenie do spraw paszportowych. Czy są jakieś problemy w tej dziedzinie, które się powtarzają?
- Aby sprawę paszportową załatwić od ręki trzeba mieć komplet dokumentów, np. konieczne jest umiejscowienie amerykańskich aktów stanu cywilnego. Jeśli dziecko rodzi się na terenie USA, otrzymuje amerykański akt urodzenia. Ten akt musi być zarejestrowany w Polsce. Podobnie jest z małżeństwami zawieranymi w Stanach Zjednoczonych - też muszą być zarejestrowane w Polsce, aby kolejny polski paszport mógł być wydany na nowe nazwisko. Umiejscowienia (rejestracji w Polsce) tych dokumentów można dokonać za pośrednictwem Konsulatu. Dopóki to się nie stanie cała sprawa wydania paszportu czy nadania numeru PESEL (numeru ewidencyjnego) będzie opóźniona. Bardzo też proszę wszystkich o sprawdzenie, do kiedy ważne są nasze paszporty. Często zdarza się, że w sytuacjach nagłych musimy wyjechać do Polski a nasz paszport stracił ważność.
- I nie wjedziemy wówczas do Polski?
- Proszę nie straszyć, wjedziemy, jeśli mamy paszport amerykański, ale wtedy wjeżdżamy jako obcokrajowcy. I bez wizy nie możemy w kraju przebywać więcej niż 90 dni. Z drugiej strony polskiej wizy dostać nie możemy, bo jesteśmy przecież obywatelami polskimi. I to kolejne źródło problemów. Dlatego o tę sprawę warto zadbać zawczasu.
- O czym warto pamiętać, rejestrując się internetowo na wizytę w sprawach paszportowych?
- Bardzo prosimy wszystkich, którzy już umówili się na wizytę w konsulacie, a nie mogą na nią przyjść, aby na naszej stronie ją anulowali. Jeśli nie mogą tego zrobić - np. nie pamiętają numeru rejestracyjnego - prosimy o zgłoszenie tego faktu telefonicznie . To umożliwi innym osobom skorzystanie z tego czasu i bardzo ułatwi nam pracę.
Rozmawiał: Mariusz A. Wolf
Małgorzata Kozik jest kierownikiem Wydziału Ruchu Osobowego i Spraw Obywatelskich w Konsulacie RP na Mahattanie.