Konsulat w Nowym Jorku wprowadza ważne zmiany. Od 27 lutego sprawy paszportowe będą załatwiane jedynie po uprzednim umówieniu się na określony termin. Można to będzie zrobić wyłącznie przez internet. Innej formy ustalenia terminu sprawy nie będzie. Oznacza to przede wszystkim, że skończą się kolejki i czekanie. Każdy zostanie przyjęty w tym dniu i o tej godzinie, o której się umówił. Rejestracja dotyczy tylko spraw paszportowych, inne będą nadal załatwiane bez wyznaczania terminu. O nowych zasadach umawiania się na wizyty w konsulacie informuje Ewa Junczyk-Ziomecka, konsul generalna.
To duża zmiana. Czy nie obawia się pani, że Polacy będą mieć trudności z tą formę rejestracji?
Najważniejsze jest to, że skończą się kolejki i tłumy stojące przed konsulatem. Nie trzeba będzie marnować dnia na załatwienie paszportu. Jeśli ktoś przyjedzie z pełną i prawidłową dokumentacją to spędzi przy okienku najwyżej 15 minut. Celem tych zmian jest wygoda interesantów i zlikwidowanie kolejek. Obecnie zdarza się tak, że ktoś przyjeżdża z daleka, ale jest już za późno i musi odjechać zawiedziony bez złożenia wniosku. Po rejestracji takich sytuacji nie będzie. A rejestracja jest bardzo prosta i nie powinno być z nią kłopotów. Nie obawiam się trudności i jestem przekonana, że kiedy Polacy przekonają się jakie ułatwienia i dogodności daje rejestrowanie się na konkretny dzień i godzinę to będą bardzo zadowoleni. Paszporty to jakieś 80, a może nawet 90 procent wszystkich spraw, z jakimi ludzie stoją teraz w kolejce. Wydajemy ich ponad 10 tys. rocznie. Dzięki temu, że te sprawy zostaną uregulowane znacznie zmniejszą się kolejki osób przychodzących po porady prawne i wszystkie inne sprawy.
Są osoby, które nie mają dostępu do internetu lub nie są w stanie samodzielnie dokonać rejestracji. Co wtedy?
Każdy bez wyjątku musi się zarejestrować. Można to zrobić w dowolnym miejscu. Jeśli ktoś nie posługuje się internetem i nie potrafi tego zrobić może poprosić o pomoc dzieci lub wnuczki, bez względu na to czy mieszkają w Polsce, w USA czy w jeszcze innym kraju. Może zwrócić się prośbą o pomoc do dowolnej osoby, parafii, organizacji polonijnej, biblioteki. Nie możemy robić wyjątków dla nikogo, kto chce po prostu wymienić paszport. Wyjątki mogą być tylko w sytuacjach losowych. Jeśli ktoś musi lecieć do Polski na pogrzeb czy z powodu choroby członka rodziny, wtedy wydamy paszport tymczasowy bez umawiania się. Ale to będą wyjątki. Normalne paszporty ważne na 10 lat będą wydawane tylko po umówieniu się. Podkreślam, że rejestracja jest bardzo prosta, wystarczy podać imię, nazwisko i adres. Nie potrzeba drukować żadnego potwierdzenia. System pokazuje tylko te dni, w których konsulat jest czynny. Nie trzeba więc sprawdzać kiedy wypada święto czy niedziela. Pokazują się tylko te godziny, które są jeszcze dostępne. Jeśli jakiś dzień będzie już całkowicie zajęty to nie pokaże się. Rejestracja jest tak skonstruowana, by była jak najłatwiejsza dla użytkownika. Będziemy przyjmować 48 osób dziennie.
Czy rejestracja już działa?
Tak, już można się rejestrować na 27. lutego i następne dni. Można to robić z 3-miesięcznym wyprzedzeniem i przyjmujemy teraz rejestracje do końca maja. Na razie dostępne są terminy każdego dnia. Z pewnością od 27. lutego to się zmieni i okaże się, że najbliższy termin o odpowiedającej nam godzinie jest np. za tydzień czy dwa. Ale jest to lepsze niż spędzanie całego dnia przed konsulatem, szczególnie na mrozie czy w upale, a tak się niestety działo do tej pory.
Czy konsulat będzie pomagać w rejestracji lub będzie ją też prowadzić telefonicznie?
Podkreślam raz jeszcze – jedyna forma rejestracji to internet. Konsulat nie jest w stanie prowadzić rejestracji telefonicznej, bo nie mamy na to pracownikow. Umówienie się na termin to obowiązek obywatela. Mam też wielką prośbę! Kto się zarejstrował, ale nie może dotrzymać terminu niech go odwoła. To także trzeba zrobić przez internet. Jest to ważne dla płynności naszej pracy i dzięki temu ktoś inny będzie mógł skorzystać z terminu. To taka zwykła kurtuazja, jak przy odwoływaniu umówionej wizyty. I proszę też o pewną wyrozumiałość. To dopiero początek naszej pracy w tym systemie, która z pewnością będzie z czasem coraz lepsza. Jeśli współpraca konsulatu i obywateli będzie idealna, to wizyta w konsulacie dla załatwienia paszportu będzie krótka i przyjemna. Proszę też o przekazywanie informacji o rejestracji internetowej znajomym. Ważne jest, by wszyscy Polacy z nowojorskiego okręgu konsularnego wiedzieli o tym i uniknęli niepotrzebnych przyjazdów bez zamówionego terminu.
Jak to zrobić:
1. Wejdź na stronę konsulatu http://www.polishconsulateny.org
2. Wybierz link e-konsulat
3. Ukaże się nowa strona. Wybierz język polski, a dalej kraj: Stany Zjednoczone i placówkę:
Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku
4. Po lewej stronie wybierz sprawy paszportowe
5. Wybierz liczbę osób, a dalej dzień i godzinę i zarezerwuj termin wizyty.
6. Wpełnij rubryki i przejdź dalej. Numer PESEL nie jest obowiązkowy. Dostaniesz potwierdzenie terminu na podany e-mail. Nie musisz go drukować jako potwierdzenia, e-mail jest tylko po to, by ułatwić ci zapamiętanie terminu.
Konsulat w Nowym Jorku. Po paszport bez kolejek
Konsulat w Nowym Jorku wprowadza ważne zmiany. Od 27 lutego sprawy paszportowe będą załatwiane jedynie po uprzednim umówieniu się na określony termin. Można to będzie zrobić wyłącznie przez internet. Innej formy ustalenia terminu sprawy nie będzie. Oznacza to przede wszystkim, że skończą się kolejki i czekanie. Każdy zostanie przyjęty w tym dniu i o tej godzinie, o której się umówił. Rejestracja dotyczy tylko spraw paszportowych, inne będą nadal załatwiane bez wyznaczania terminu. O nowych zasadach umawiania się na wizyty w konsulacie informuje Ewa Junczyk-Ziomecka, konsul generalna.