Nowy Jork: Rewolucja w Konsulacie RP

2012-02-10 22:18

Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku zdecydował, że już od 27 lutego osoby chcące wystąpić o polski paszport będą mogły zarejestrować się – bez kolejki – przez internet. Ale tylko przez internet. Wczoraj na naszych lamach o zmianach mówiła Konsul Generalna RP Ewa Junczyk-Ziomecka. Postanowiliśmy zapytać co myślą na ten temat przyszli interesanci – Polacy mieszkający na Greenpoincie. Generalnie pomysł im się podoba, jest jednak jedno „ale”… Nasi starsi rodacy, którzy nie mają komputerów, pytają jak oni mają się zarejestrować…

Nie wszyscy Polacy są zadowoleni z zapowiedzianej zmiany. Część denerwuje się, że nie ma chociaż jednego dnia, kiedy można umówić wizytę telefonicznie. Wiele pytanych przez nas osób mówi, że to dyskryminacja seniorów.
– W pewnym stopniu pozbawia się mnie kontaktu z polską instytucją, która powinna służyć Polonii, a nie tylko tym, którzy mają komputer i internet. A przecież wielu z nas nie stać na komputery
– mówi nam Julian Morawiec z Greenpointu.
Wielu naszych rozmówców przyznaje, że nie jest w stanie sami poradzić sobie z obsługą komputera. Więc, żeby się zarejestrować, będą musieli prosić swoich najbliższych.
– Myślę, że to pomysł skierowany jedynie do ludzi młodych. Ja do dziś nie nauczyłem się obsługiwać komputera. Jeśli nie będę miał wyboru to poproszę o pomoc dzieci. Z pewnością konsulat chciał w ten sposób zlikwidować kolejki, ale chyba powinni pomyśleć o alternatywnym rozwiązaniu, czyli o rezerwacji telefonicznej – sugeruje Krzysztof Karwowski.
Niektórzy seniorzy czują się dyskryminowani.
– Nie będziemy już samowystarczalni, jeśli będziemy chcieli wyrobić sobie nowy paszport – mówi Jadwiga Biedrzycka.
Według Stanisławy Krzyś, wprowadzając zmiany rejestracji zapomniano o ewentualnej alternatywie. – Dla tych, którzy są internetowi to z pewnością dobry pomysł. Natomiast ci, którzy nie są obeznani z komputerem będą mieli problem
– powiedziała Krzyś.  
Wśród naszych rozmówców byli również tacy, którzy korzystają z komputera na co dzień. Jednak mimo wszystko mieli spore wątpliwości, co do narzucania jednej formy rejestracji.
– Ja jestem w stanie sam się zarejestrować, ale moja żona już nie. Sądzę, że w takiej sytuacji jak ona jest wielu polskich seniorów. Konsulat powinien dać prawo wyboru internet i telefon – kończy Alojzy Jaksik.  

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają