Najwyższy Sąd Apelacyjny stanu Nowy Jork wydał ostatnio bardzo istotną decyzję dotyczącą odpowiedzialności miast za zaniedbania przy naprawach dróg.
W 2005 roku, nadzorca z Departamentu Transportu miasta Nowy Jork wraz z jego ekipą przybyli do wschodniego wjazdu do Central Park znajdującego się na wysokości 65 ulicy aby dokonać napraw nawierzchni drogowej. W momencie kiedy przejeżdżali pod wiaduktem, nadzorca zauważył problem którym mieli się zająć – kilka dużych dziur w zachodnim kierunku pasa ulicy. Zamknął on wjazd dla pojazdów do tego pasa ruchu, ustawiając słupki drogowe w poprzek drogi.
W momencie kiedy rozstawiał on te słupki, para rowerzystów nadjechała tam i zapytała się nadzorcy czy mogą użyć drogi aby przejechać, na co odparł on, że jest to „ok aby przejechali”.
W momencie kiedy przejeżdżali pod wiaduktem nie zauważyli, z powodu panujących tam ciemności, dziur w nawierzchni drogi. Kiedy jedno z nich chciało ominąć dziurę która nagle się przed nimi wyłoniła z ciemności, osoba ta wpadła do następnej która znajdowała sie tuż obok i w efekcie przewróciła się doznając poważnych obrażeń ciała.
Poszkodowana wszczęła proces przeciwko miastu Nowy Jork za doznane obrażenia. Po rozprawie sądowej, jurorzy uznali, że droga nie była utrzymana w bezpiecznej kondycji, ale że miasto Nowy Jork nie stworzyło ani nie miało wcześniejszych informacji o tym defekcie drogowym. Jurorzy uznali jednak, że nadzorca dopuścił się zaniedbania pozwalając rowerzystom wjechać na 65 ulicę oraz że to zaniedbanie było czynnikiem który spowodował obrażenia ciała. Jurorzy uznali że poszkodowana była odpowiedzialna za wypadek w 40%, a miasto Nowy Jork w 60%.
Prawnicy miejscy zgłosili natychmiast wniosek do sędziego prowadzącego rozprawę o oddalenie tego wyroku twierdząc, że w momencie wypadku pracownicy miejscy wykonywali funkcję rządową i w tym zakresie pozew przeciwko miastu powinien być oddalony z mocy prawa. Sędzia procesowy zgodził sie z ich argumentacją. Prawnicy poszkodowanej odwołali się od tej decyzji. Sąd apelacyjny pierwszej instancji nie był jednogłośny w rozpatrzeniu tego odwołania, aczkolwiek większość sędziów podtrzymała decyzję sądu niższej instancji. Ponieważ nie była to jednogłośna decyzja, sędziowie wyrazili zgodę na odwołanie do Najwyższego Sądu Apelacyjnego dla stanu Nowy Jork w Albany.
Prawnicy poszkodowanej argumentowali przed tym sądem, że naprawa i utrzymanie dróg, jak również ustawienie odpowiednich ostrzeżeń drogowych informujących o niebezpieczeństwach na drodze, były zawsze uznawane jako zadania wynikające z własności dróg, która pozwala na pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej miasta za błędne wykonywanie prac. Prawnicy miejscy argumentowali, że ich nadzorca zajmował się w momencie wypadku kontrolą ruchu drogowego, która jest funkcją rządową. Jako taka niesie ona za sobą immunitet, który chronić przed odpowiedzialnościącywilną.
W tym momencie należy zauważyć, iż Najwyższy Sąd Apelacyjny konsekwetnie uznaje od lat, że pracownicy miejscy wykonujący funkcje rządowe posiadają immunitet od odpowiedzialności cywilnej. Z kolei pracownicy miejscy którzy wykonują zadania związane z utrzymaniem lub naprawą własności miasta, nie posiadają takowego immunitetu. Pracownik miejski wykonuje funkcje rządowe kiedy jego czyny „są podjęte w celu zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa społeczeństwa, zgodnie z ogólnymi zasadami władzy policyjnej”.
Historycznie sądy uznawały, że utrzymanie dróg może być wykonywane zarówno przez prywatne firmy jak i lokalne samorządy, z założeniem, że każde z nich może być pociągnięte do odpowiedzialności cywilnej za jakiekolwiek zaniedbania. Zgodnie z tym założeniem, Najwyższy Sąd Apelacyjny uznał, że nadzorca w momencie kiedy nie ostrzegł rowerzystów o czyhającym na nich niebezpieczeństwie wykonywał funkcje związane z utrzymaniem i naprawą własności miejskiej. Ponadto nadzorca ten był w Central Park w dniu wypadku po to aby nadzorować projekt naprawy nawierzchni drogowej. W momencie wypadku, blokował on ruch drogowy dla pojazdów w przygotowaniu do naprawy drogi. Pomimo tego, że naprawa drogi się jeszcze nie zaczęła, to jego ekipa nie mogłaby dokonać napraw nawierzchni bez zamknięcia ruchu drogowego na tym obszarze. Innymi słowy, jego czynność zamknięcia ruchu drogowego była nieodzowną częścią całego projektu – wynikającego z tego że miasto Nowy Jork było właścicielem drogi.
Jeśli Państwo sami stali się ofiarą wypadku, lub znają kogoś kto ma problem ze swoim wypadkiem, to zapraszamy do bezpłatnej konsultacji prawnej pod numerem telefonu 212-514-5100 (biuro) 646-932-6656 (moja komórka), emailowo pod adresem [email protected], lub w czasie osobistego spotkania w naszej kancelarii na dolnym Manhattanie. Możecie Państwo również zadać nam pytania bezpośrednio na stronie internetowej (www.plattalaw.com) używając emaila lub czatu który jest w prawym dolnym rogu ekranu. Zawsze udzielimy Państwu bezpłatnej porady w każdym wypadku.
Zapraszamy gorąco do odwiedzenia naszej strony internetowej gdzie mogą Państwo na głównej stronie (po lewej jej stronie) sami sprawdzić status swojej sprawy sądowej (prowadzonej nawet przez inną kancelarię), po wpisaniu numeru swojej sprawy w istniejące tam okienko, jak również posłuchać ciekawych porad prawnych w formie wideo. Gdyby z jakiegokolwiek technicznego powodu nie udało się Państwu odnaleźć swojej sprawy, to z przyjemnością pomożemy ją odnaleźć telefonicznie.
Prawnik radzi. Odszkodowania za dziury w drogach
Sławek Platta jest zarządzającym partnerem w kancelarii The Platta Law Firm, która mieści się niedaleko Wall Street na dolnym Manhattanie. Pan Sławek ukończył studia prawnicze w Polsce (tytuł magistra prawa kanonicznego oraz cywilnego), jak również zdobył tytuł magistra prawa ze specjalnością prawa porównawczego na Uniwersytecie im. Frederica G. Levina na Florydzie. Kancelaria zajmuje się głównie wypadkami budowlanymi ale również sprawami cywilnymi jak i Worker’s Compensation.