Można je znaleźć między innymi przy skrzyżowaniach Manhattan Ave i Greenpoint Ave, Manhattan Ave i India Street, czy też Franklin Street i Dupont Street.
Docelowo na Greenpoincie będzie funkcjonować 20 takich miejsc. Pełną listę ich lokalizacji można znaleźć na stronie www.citibikenyc.com/greenpoint.
Pojawienie się w polskiej dzielnicy „niebieskich” rowerów sieci Citi Bike cieszy wielu mieszkańców, choć nie brakuje również głosów krytycznych.
To, że Citi Bike dotarł właśnie na Greenpoincie, nie jest przypadkiem – uważa pan Tomasz, mieszkający przy Nassau Ave. Dzielnica rozwija się i zmienia charakter, wkrótce będzie również więcej terenów zielonych nad wodą i więcej rowerowych ścieżek. Osobiście bardzo się cieszę, że Greenpoint będzie bardziej ekologiczny.
To dobra wiadomość – nie ma wątpliwości pani Marta. Mniej samochodów i więcej rowerów. Ludzie będą zdrowsi, a powietrze czystsze. Ja sama mam zamiar poruszać się po Greenpoincie rowerem. To również duża oszczędność czasu kiedy trzeba coś załatwić, a akurat nie ma pod ręką samochodu.
Nie wszyscy jednak są zadowoleni z pojawienia się Citi Bike na Greenpoincie. Narzekania można usłyszeć przede wszystkim z ust kierowców.
- Coraz większa liczba rowerzystów, których i tak jest moim zdaniem na Greenpoincie za dużo, oznacza więcej niebezpiecznych sytuacji na ulicach – martwi się pan Józef, kierowca taksówki. Wielu rowerzystów w ogóle nie zwraca uwagi na znaki i przepisy. Jeżdżą jak chcą, często nawet pod prąd. - Nowy Jork to nie Pekin – denerwuje się pani Zosia, wieloletnia mieszkanka Greenpointu. Postój dla rowerów przy moim domu zasłania mi widok parku. Poza tym część terminali zainstalowano tak, że zajmują ulice i miejsca parkingowe, których na Greenpoincie i tak jest za mało.
Mimo narzekań nie ulega wątpliwości, że system Citi Bike przyjmie się na Greenpoincie podobnie jak i w poprzednich miejscach. Jak sprawdził w środę w południe nasz reporter, na greenpoinckich stacjach Citi Bike „parkowało” niewiele rowerów. Znak, że większość z nich była w ruchu.
System wypożyczalni rowerowych Citi Bike ruszył w Nowym Jorku w maju 2013 roku. Sieć ma 332 stacje i 6 tys. rowerów. Szacuje się, że dziennie korzysta z niej ponad 34 tys. osób. Opłaty za używanie rowerów wynoszą $9.95 (dziennie) lub $25 (tygodniowo).
Marcin Żurawicz