„Chociaż prezydent Rosji Władimir Putin apelował, by nie upolityczniać walki z pandemią koronawirusa i prac nad szczepionką, to Moskwa, przy pomocy chętnych partnerów, wykorzystuje swoją szczepionkę Sputnik V do realizacji celów politycznych w UE” – pisze FAZ. Działający od 2004 r. polskojęzyczny niemiecki portal równie opiniotwórczej rozgłośni Deutsche Welle (dw.de) podaje za FAZ, że do Słowacji i Węgier dołączać zdają się Włochy. Tam chcą… produkować Sputnika V. EMA weryfikuje dokumentację medyczną rosyjskiej wektorowej szczepionki i decyzji o jej nie/dopuszczeniu, podkreślają niemieckie media, należy spodziewać się najwcześniej w maju. W czerwcu natomiast szwajcarska firma Adienne ma uruchomić produkcję Sputnika V w Monzie k. Mediolanu. Komentatorzy FAZ, nawiązując do prac EMA, uważają, że „wątpliwe jest, czy wówczas szczepionka będzie jeszcze potrzebna…”. Zważywszy na to, że nie ma gwarancji, iż latem obejdzie się bez nieplanowanych przerw w dostawach szczepionek zakontraktowanych przez Komisję Europejską, należałoby wstrzymać się z takim jednoznacznymi osądami.
A co na to Moskwa? Rosja robi swoje i z dumą informuje, że „Jordański regulator zezwolił na użycie rosyjskiej szczepionki przeciwko koronawirusowi Sputnik V w trybie awaryjnym”. Natomiast „Kenia jest dziesiątym krajem w Afryce, który zarejestrował rosyjską szczepionkę przeciwko koronawirusowi Sputnik V”, a „Pierwsza partia szczepionki Sputnik V trafiła do Tunezji”. Rządowy portal Sputnik, między newsami o tym, jakie wzięcie ma rosyjska szczepionka, donosi też, że stwierdzono „Osiem kolejnych przypadków anafilaksji po szczepionce Pfizera w Japonii”. Słowo „kolejnych” jest nader istotne w tym tytule. Rosjanie z pełną skromnością informują, że pracują nad lekiem przeciwcoidowym Mir-19 (po rosyjsku: świat lub pokój). W fazie testów jest też szczepionka na C-19, która ma zapewnić ochronę przez… 17 lat!
Zgodnie z definicją Biura Bezpieczeństwa Narodowego, hybrydową jest wojna łącząca w sobie jednocześnie różne możliwe środki i metody przemocy, w tym zwłaszcza zbrojne działania regularne i nieregularne, operacje w cyberprzestrzeni oraz działania ekonomiczne, psychologiczne, kampanie informacyjne (propagandowe) itp.