Akcja informacyjna ma także przypomnieć pacjentom, że brak dolegliwości może uśpić naszą czujność i sprawić, że nieświadomie będziemy zarażać innych. Z plakatów pacjent dowie się, co powinien zrobić, gdy pojawi się u niego gorączka, kaszel, duszności, utrata węchu lub smaku, a także co należy zrobić, by zapobiec infekcji, albo ją zwalczyć. O DDM już każdy słyszał, o W już nieco mniej. Jakby jednak ktoś zapomniał lub nie mijał na swej codziennej drodze apteki, to przypominamy, co oznaczają te skróty. D jak dystans, to zachowanie przynajmniej 1,5 m odległości od innych osób. D jak dezynfekcja, to mycie rąk wodą z mydłem albo ich dezynfekcja płynem na bazie alkoholu (min. 60%). Czyszczenie i dezynfekcja powierzchni i przedmiotów, których często dotykamy. M jak maseczka, to zasłanianie ust i nosa maseczką, szalikiem lub przyłbicą w przestrzeni publicznej. W jak wietrzenie – to zapewnienie dostępu świeżego powietrza w zamkniętych pomieszczeniach, w których spędzamy dużo czasu. Resort przez aptek promuje jeszcze zasadę A, czyli A jak aplikacja STOP COVID, zwana wcześniej pod nazwą ProteGO Safe. Zaleca instalację tej apki, za pomocą której można otrzymać informację o bliskim kontakcie z osobą chorą.
– Sytuacja, w której się znaleźliśmy, przypomniała nam, że najlepszym sposobem na pokonanie pandemii jest wspólne działanie. Odpowiedzialność i przestrzeganie podstawowych zasad, są niezwykle istotne, aby zapewnić bezpieczeństwo nas wszystkich. Dlatego zachęcam Państwa do włączenia się w naszą akcję poprzez przekazywanie załączonych informacji do jak najszerszego grona odbiorców. Tylko wspólnie możemy uporać się z epidemią – podkreśla minister zdrowia Adam Niedzielski.
– Walka z pandemią COVID-19 wymaga od każdego z nas świadomego podstępowania prozdrowotnego i poczucia społecznej odpowiedzialności. Włączenie farmaceutów w akcję informacyjną jest kolejnym ważnym krokiem propagującym prawidłowe postawy w czasie wzmożonego rygoru sanitarno-epidemiologicznego. Swobodny dostęp do aptek dla pacjentów sprawia, że wspólna akcja informacyjna ma szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców – uważa Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.
Plakaty, które powstały przy współudziale Naczelnej Izby Aptekarskiej, będą dystrybuowane przez oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia. Są one również do samodzielnego pobrania na stronie internetowej centrali oraz oddziałów wojewódzkich NFZ.