Adam Niedzielski

i

Autor: Andrzej Bęben

Polityka zdrowotna

By pacjent miał szybszy dostęp do lekarza. Reforma systemu ochrony zdrowia z gwarancjami

2023-03-09 18:16

W Katowicach minister zdrowa Adam Niedzielski, na okoliczność otwarcia (9 marca) VIII Kongresu Wyzwań Zdrowotnych, wygłosił dłuższą minutową mowę, której sedno można sprowadzić do jednego zdania: rząd reformuje system ochrony zdrowia najlepiej jak może, a gdy to się powiedzie, będzie on funkcjonował lepiej niż teraz. Żeby było lepiej (nie pierwszy to rząd w historii Polski po 1989 r., który dąży do takiego celu) musi udać się realizacja trzech fundamentalnych reform.

Po pierwsze: mają zwiększać się finansowanie systemu. Po drugie: mają wzrastać wynagrodzenia jego pracowników. Po trzecie: pacjent ma mieć zagwarantowane bezpieczeństwo i jakość świadczonych mu usług medycznych. – Chcę państwa zapewnić, że plan zreformowania systemu opieki zdrowotnej, jest naprawdę bardzo głęboko przemyślany – podkreślił zwracając się do kilkuset słuchaczy. – Zaczynając od najszerszego spojrzenia, zdecydowaliśmy, że ramą do tego, aby myśleć o zreformowaniu systemu, będzie pakiet trzech fundamentalnych reform, które mają postać gwarancji, jakie państwo udziela systemowi opieki zdrowotnej

A: NIEDZIELSKI: SKRÓCIMY KOLEJKI DO SPECJALISTÓW

Realizacja trzech wspomnianych reform przebiega dobrze, skoro minister zdrowia stwierdził, że są gwarancje ich realizacji. Finansowanie? Na ochronę zdrowia pierwotnie i przyszłościowo planowano przeznaczyć 6 proc. PKB, będzie (w 2027 r.) 7 proc. Minister podkreślił, że jest na to gwarancja ustawowa. Wynagrodzenia dla pracujących w systemie? Wzrastają. Gwarancja minimalnych wynagrodzeń jest zapisana w ustawie. – Każdy wzrost każdego 1 lipca kolejnego roku będzie przekładał się na zwiększone wynagrodzenia – przypomniał dr Niedzielski. Dodajmy od siebie: w kuluarach rozmawialiśmy z menadżerami ochrony zdrowia; skarżyli się, że lekarze biorą mniej dyżurów, bo… więcej zarabiają. Z jakością do pacjenta? Zagwarantować ją ma ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, bo „jakość świadczeń medycznych zostanie postawiona jako główny element rozliczeniowy w systemie opieki zdrowotnej”.

Naprawianie, reformowanie, modernizowanie czegokolwiek rzadko idzie „jak po maśle”. Może dlatego minister zdrowia podkreślił, że „reformy wymagają środków, ludzi, jakości”. – Te trzy ramy pozwalają optymalizować system (…). Ich celem, istotą, jest doprowadzenie do sytuacji, w której pacjent, przy danych środkach, zasobach, jest w stanie mieć szybszy dostęp do lekarza...

Na razie jest taki, jaki jest. To znaczy nie taki, jaki marzy się ministrowi zdrowia, a tym bardziej pacjentom. Pod koniec 2022 r. średni czas oczekiwania na wizytę u specjalisty wynosił 3,6 miesiąca. Był dłuższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, choć system – co podkreślił Adam Niedzielski – wzmocniło 4,3 tys. lekarzy zza wschodniej granicy. Warto jednak wiedzieć, że w Polsce są medykami bez specjalizacji, choćby taką mieli w swoim kraju. U nas muszą specjalizować się na nowo...

Sonda
Czy masz zaufanie do lekarzy?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze artykuły