Od 2019 r. obowiązuje ustawa „o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”, nazywana popularnie „Dostępność plus”. Jej celem jest poprawa warunków życia i funkcjonowania obywateli ze szczególnymi potrzebami – chodzi m.in. o osoby z niepełnosprawnościami, ale także osoby chore i starsze. W tej chwili są one narażone na marginalizację lub dyskryminację.
„Dostępność plus” dla każdego
Warto pamiętać, że szczególne potrzeby są lub mogą być udziałem każdego z nas. Dziś jesteśmy silni i zdrowi, ale jutro możemy potrzebować pomocy w załatwieniu najbardziej podstawowych spraw.
Czym jest dostępność? To umożliwienie osobom ze specjalnymi potrzebami korzystanie z usług, produktów, rozwiązań uniwersalnych. Dostępność jest podzielona na trzy grupy - dostępność architektoniczną, cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną. Ustawa zakłada, że budynki, infrastruktura miejska, transport itd. zostaną pozbawione barier architektonicznych tak, by mogła z nich skorzystać np. osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim albo starsza z trudnościami w poruszaniu się czy osoba z niepełnosprawnością wzroku. W analogiczny sposób przygotowane zostaną zasoby cyfrowe, procedury i formy obsługi np. w urzędach. Chodzi o to, by każdy obywatel, niezależnie od swojej niepełnosprawności, mógł z nich skorzystać. Każdy obywatel będzie mógł wystąpić do podmiotu publicznego z wnioskiem o zapewnienie dostępności. Będzie również mógł złożyć skargę na brak dostępności. Mechanizm ten będzie funkcjonował już od 6 września 2021 roku.
PZG pomoże ci zadbać o swoje prawa
Polski Związek Głuchych (PZG) postanowił zacząć wdrażanie ustawy „Dostępność plus” od siebie. Skorzystał też z Funduszy Europejskich, by przybliżyć osobom z niepełnosprawnością słuchu i pracownikom organizacji pozarządowych działających na rzecz takich osób zasady ustawy.
Osoby z niepełnosprawnością, tak jak inni obywatele, korzystają z przychodni lekarskich, urzędów, uczą się, są aktywne zawodowe i prowadzą własne firmy. Czy wiedzą, że mają prawo np. do tłumacza języka migowego? Zapewne nie wszyscy. PZG specjalnie dla nich przygotował kampanię społeczną, w której wyjaśnia osobom z niepełnosprawnością słuchu ich prawa. Kampanię można znaleźć wpisując w wyszukiwarkę hasło: #mamprawodoinformacjiwpjm
Spotkania online
PZG w październiku zrealizowało 3 webinaria, podczas których przybliżyło uczestnikom ustawę o zapewnieniu dostępności, ustawę o dostępności cyfrowej oraz zagadnienia dostępności w funduszach unijnych. Webinaria prowadzone były przez specjalistów z zakresu dostępności. Webinaria były w pełni dostępne, gdyż zapewniono tłumacza polskiego języka migowego oraz
W listopadzie realizowane są 4 panele dyskusyjne z ekspertami – każdy poświęcony innej dziedzinie dostępności. Tu także tłumacz języka migowego i napisy gwarantowane.
Osoby zainteresowane więcej informacji znajdą na stronie PZG: https://www.pzg.org.pl/fundusze-europejskie-dla-dostepnosci-glusi/