Ściślej ujmując śmigłowcami HEMS (Helicopter Emergency Medical Service – Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego) wykonano 12 088 misji, w tym 10 598 do nagłych zdarzeń oraz 1 490 transportów międzyszpitalnych. Nadto samolotami (Piagio Avanti) LPR wykonało 356 lotów transportowych. W minionym roku śmigłowce (Eurocopter EC135) były w powietrzu przez 8281 godzin – informuje Pogotowie na swoim facebookowym profilu. Uwzględniwszy loty transportowe samolotów oraz szkolne i techniczne, maszyny LPPR wylatały łącznie 12 520 godzin. Medyczne czynności ratunkowe (ratownictwo medyczne – loty do wypadków i nagłych zachorowań) wykonywane są bezpłatnie, ale kosztują. We wrześniu 2021 r. na poselskie zapytanie o koszt godziny lotu HEMS, Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało: średnio 8 200 zł. Średni koszt dobowego dyżuru śmigłowca LPR wynosił wówczas 42 288,45 zł. W obecnej formie organizacyjnej LPR funkcjonuje od 2000 r. W 21 bazach, rozlokowanych po całej Polsce, stacjonuje 32 śmigłowców i 4 samoloty. Na czas wakacji uruchamia się bazę w Koszalinie.
Śmigłowiec EC 135/H135 w kilkanaście minut (w zależności od wiatru) doleci do miejsca wypadku oddalonego o 60 km od bazy. Działanie zespołu HEMS określa zasada tzw. złotej godziny. W tym czasie pacjent musi być dostarczony do najbliższego SOR (szpitalnego oddziału ratunkowego). Helikopter, w wielu przypadkach, w dużym mieście dotrze do SOR szybciej niż „kołowe” pogotowie ratunkowe. Choćby z tej przyczyny nie należy kojarzyć jak to jest w stereotypie, że HEMS wzywa się, gdy dochodzi do wypadku, katastrofy lub temu podobnych masowych zdarzeń. Stereotypy obala statystyka. Wylotów do pacjentów z udarem mózgu było 1813, a do ofiar wypadków komunikacyjnych – 1921. Do nagłego zatrzymania krążenia (NZK, które prowadzi do uszkodzenia mózgu i innych narządów na skutek niedotlenienia, a w konsekwencji do śmierci, ratownicy wykonali 1223 misje. Do pacjentów z urazami – 711, poszkodowanych upadkami z wysokości – 596 lotów i do osób, których dopadł zawał serca – 461 zleceń lotów.
Przeznaczeniem samolotu LPR jest wykonywanie transportów medycznych. Maszyna może działać w promieniu 1000 km od bazy (bez międzylądowania). Natomiast śmigłowiec operuje w promieniu do 130 km. Czas operacyjny HEMS, czyli od przyjęcia wezwania do startu, wynosi (w zależności od pory dnia, odległości itp.) maksymalnie od 3 do 30 minut. Trzeba przypomnieć, że w listopadzie (protestowali wówczas ratownicy medyczni) LPR było wzywane do zdarzeń, które w normalnych warunkach były obsługiwane przez ambulanse pogotowia ratunkowego.
Polecany artykuł: