Śmigłowiec LPR

i

Autor: Radosław Magiera flickr.com Śmigłowiec LPR

W ciągu „złotej godziny” dolecą z pacjentem do szpitala. 12,5 tys. misji LPR

2022-01-12 16:44

Latające zespoły ratownictwa medycznego wysyła się sytuacjach szczególnych. Wtedy, gdy do oczekującego pomocy nie może dojechać ambulans pogotowia ratunkowego lub pacjenta trzeba jak najszybciej dostarczyć do szpitala. Helikoptery (i samoloty) Lotniczego Pogotowia Ratunkowego to uskrzydlone karetki typu S, z lekarzem na pokładzie. W 2021 r. były kierowane do ponad 12,5 tys. akcji.

Ściślej ujmując śmigłowcami HEMS (Helicopter Emergency Medical Service – Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego) wykonano 12 088 misji, w tym 10 598 do nagłych zdarzeń oraz 1 490 transportów międzyszpitalnych. Nadto samolotami (Piagio Avanti) LPR wykonało 356 lotów transportowych. W minionym roku śmigłowce (Eurocopter EC135) były w powietrzu przez 8281 godzin – informuje Pogotowie na swoim facebookowym profilu. Uwzględniwszy loty transportowe samolotów oraz szkolne i techniczne, maszyny LPPR wylatały łącznie 12 520 godzin. Medyczne czynności ratunkowe (ratownictwo medyczne – loty do wypadków i nagłych zachorowań) wykonywane są bezpłatnie, ale kosztują. We wrześniu 2021 r. na poselskie zapytanie o koszt godziny lotu HEMS, Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało: średnio 8 200 zł. Średni koszt dobowego dyżuru śmigłowca LPR wynosił wówczas 42 288,45 zł. W obecnej formie organizacyjnej LPR funkcjonuje od 2000 r. W 21 bazach, rozlokowanych po całej Polsce, stacjonuje 32 śmigłowców i 4 samoloty. Na czas wakacji uruchamia się bazę w Koszalinie.

Śmigłowiec na dachu szpitala. W Lublinie podniebni ratownicy "zaparkują" na dachu Szpitala Wojskowego

Śmigłowiec EC 135/H135 w kilkanaście minut (w zależności od wiatru) doleci do miejsca wypadku oddalonego o 60 km od bazy. Działanie zespołu HEMS określa zasada tzw. złotej godziny. W tym czasie pacjent musi być dostarczony do najbliższego SOR (szpitalnego oddziału ratunkowego). Helikopter, w wielu przypadkach, w dużym mieście dotrze do SOR szybciej niż „kołowe” pogotowie ratunkowe. Choćby z tej przyczyny nie należy kojarzyć jak to jest w stereotypie, że HEMS wzywa się, gdy dochodzi do wypadku, katastrofy lub temu podobnych masowych zdarzeń. Stereotypy obala statystyka. Wylotów do pacjentów z udarem mózgu było 1813, a do ofiar wypadków komunikacyjnych – 1921. Do nagłego zatrzymania krążenia (NZK, które prowadzi do uszkodzenia mózgu i innych narządów na skutek niedotlenienia, a w konsekwencji do śmierci, ratownicy wykonali 1223 misje. Do pacjentów z urazami – 711, poszkodowanych upadkami z wysokości – 596 lotów i do osób, których dopadł zawał serca – 461 zleceń lotów.

Przeznaczeniem samolotu LPR jest wykonywanie transportów medycznych. Maszyna może działać w promieniu 1000 km od bazy (bez międzylądowania). Natomiast śmigłowiec operuje w promieniu do 130 km. Czas operacyjny HEMS, czyli od przyjęcia wezwania do startu, wynosi (w zależności od pory dnia, odległości itp.) maksymalnie od 3 do 30 minut. Trzeba przypomnieć, że w listopadzie (protestowali wówczas ratownicy medyczni) LPR było wzywane do zdarzeń, które w normalnych warunkach były obsługiwane przez ambulanse pogotowia ratunkowego.

Sonda
Czy zdarzyło Ci się czekać długo na pogotowie ratunkowe?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze artykuły