ADHD - Wielkie wyzwanie dla szkoły i nauczyciela

2010-04-20 4:00

Największy wpływ na wychowanie dziecka mają rodzice. Jednak duża odpowiedzialność spada także na nauczycieli.

Nadmierna impulsywność i nadruchliwość negatywnie wpływają na ocenę zachowania dziecka przez nauczycieli. Zazwyczaj jest ono określane mianem "trudnego ucznia". Problemy w koncentracji i deficyty uwagi w znacznym stopniu utrudniają naukę i dodatkowo upośledzają funkcjonowanie dziecka w klasie.

Można mu pomóc

Niepowodzenia w szkole obniżają z kolei samoocenę dziecka, odbierają motywację do dalszej nauki i nierzadko prowadzą do zdobycia relatywnie niskiego poziomu wykształcenia w odniesieniu do posiadanych możliwości intelektualnych. Szkoła staje się źródłem porażek i wielu negatywnych informacji zwrotnych dla dziecka. Poszukiwanie akceptacji i uznania swoich możliwości w innych obszarach może się wiązać z chęcią zaimponowania rówieśnikom. Nietrudno wtedy o zachowania ryzykowne.

Dlatego nauczyciel powinien wiedzieć, że ma w swojej grupie lub klasie dziecko z ADHD. Trudna prawda polega na tym, że praca z dzieckiem z ADHD jest czasochłonna i obciążająca, wymaga wiele zaangażowania ze strony nauczyciela. Można z nim pracować tylko bezpośrednio, asystując mu.

Więcej uwagi

Pracując z takim uczniem, warto poświęcać mu dużo uwagi. Wzmacniać wszystkie przejawy pożądanego zachowania. Trzeba być także wobec takiego dziecka konsekwentnym i stosować zrozumiałe dla niego reguły.

Podczas pracy dydaktycznej ważne jest to, by przekazywać proste i krótkie treści. Trzeba stworzyć zrozumiały system nagród i kar. Ogromnie istotne jest też powtarzanie dziecku, co miało zrobić (więcej razy niż reszcie klasy, bo tu znowu zaburzenia koncentracji przeszkadzają w rozumieniu).

Podczas lekcji nauczyciel powinien dzielić pracę na etapy, bo dzieci z ADHD szybko się rozpraszają i zaczynają myślami uciekać w świat fantazji. Należy też dawać zadania o niewielkim stopniu trudności, aby szybko mogły je rozwiązać. Za każdym razem trzeba pokazać dziecku, co robi dobrze, z czego cieszy się nauczyciel i poinformować je o postępach. Wszystkie polecenia uczeń musi mieć zapisane. Muszą one być krótkie i czytelne.

Dziecko z ADHD należy posadzić blisko nauczyciela, najlepiej w pierwszej ławce, z bardzo spokojnym, pilnym uczniem, który powinien instruować swojego kolegę. Gdy zauważymy, że uczeń z ADHD jest niespokojny i kręci się, należy odwrócić jego uwagę od problemu. Tacy uczniowie lubią, gdy nauczyciel angażuje ich do pomocy i prosi o wykonanie drobnych czynności.

Agresja

Nauczyciel nie może nigdy dawać przyzwolenia na agresję. A trzeba pamiętać, że jest ona powikłaniem ADHD, a nie objawem. Jeśli ten problem występuje, nauczyciel powinien przeprowadzić gruntowną rozmowę z rodzicami i wspólnym wysiłkiem wyeliminować te zachowania.

Ważne jest to, by ustalić zasady obowiązujące dziecko z ADHD, innych uczniów, nauczycieli i rodziców. I oczywiście zasad tych przestrzegać. Za ich złamanie dziecko ponosi ustalone wcześniej konsekwencje.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze artykuły