Gdy mózg ogarnia zamęt
Udar mózgu to zaburzenie neurologiczne, będące skutkiem nagłego zahamowania dopływu krwi do mózgu. Jest 3. przyczyną śmierci i główną przyczyną trwałej niepełnosprawności u osób dorosłych. Może dotknąć każdego – w każdym wieku, miejscu i czasie. Co ok. 6,5 minuty ktoś w naszym kraju doznaje udaru mózgu, a rocznie zabija on ok. 30 000 Polaków. Właśnie dlatego, żeby zmienić te zatrważające statystyki, organizatorzy kampanii STOP UDAROM, wysyłają Polakom ALERT UDAROWY.
- Do naszego mózgu dociera ze wszystkich stron tysiące bodźców, zarówno akustycznych, jak i wzrokowych. XXI wiek zdeterminowany przez ekrany, wyświetlacze i słuchawki w pewnym sensie wymusił na nas formę tegorocznego „ALERTU”. Zaprosiliśmy do jego stworzenia artystę, który w prosty i przyjazny dla ucha sposób zamknął w nim kluczowy przekaz, dotyczący objawów udaru i konieczności szybkiej reakcji na ich pojawienie – mówi dr Sebastian Szyper, Prezes Stowarzyszenia Udarowcy – Liczy się wsparcie!, jednego z partnerów kampanii. - Udar mózgu może przytrafić się każdemu. Powinniśmy wiedzieć jak reagować. Dlatego ten utwór trzeba zapamiętać na zawsze!
Język się trudzi, plączą się słowa
- Temat udaru mózgu nie był mi oczywiście zupełnie obcy, ale nie wiedziałem wcześniej, jakie są jego objawy, a przede wszystkim nie zdawałem sobie sprawy z tego, jak ważna jest błyskawiczna reakcja – mówi CeZik, muzyk i multiinstrumentalista. - Natomiast fakt, że objawy udaru są sprytnie zawarte w kolejnych literach tego słowa bardzo mi się spodobał i sprawił, że melodia i słowa dość szybko zaczęły krążyć mi po głowie. I wcale się nie plątały, jak podczas udaru mózgu, czego również dowiedziałem się z tego akronimu!
- ALERT UDAROWY to akcja, w której trzeba mówić jednym głosem. Dziś jest to głos artysty, ale dzięki temu na pewno dotrze do szerszego grona odbiorców. Mamy nadzieję, że dzięki krótkiemu, ale wpadającemu w ucho utworowi skomponowanemu przez CeZika wiele osób zapamięta akronim słowa udar, w którym ujęte są hasłowo podstawowe objawy udaru (U – utrudniona mowa, D – dłoń opadająca, A – asymetria ust, R – reaguj natychmiast) - wylicza dr n.med. Włodzimierz Krzysztof Dłużyński, Prezes Zarządu Fundacji Udaru Mózgu.
Reakcji czas
Wymienione w akronimie objawy mogą, choć nie muszą, wystąpić równocześnie, ale udar mózgu zazwyczaj pojawia się niespodziewanie, a działać trzeba natychmiast! Liczy się błyskawiczna reakcja – czyli zadzwonienie pod numer 112 lub 999 i wezwanie pogotowia.
- Tylko jeśli chory w odpowiednim momencie trafi do szpitalnego oddziału udarowego, ma szansę uniknąć poważnych konsekwencji choroby – mówi prof. Mariusz Baumgart, pełnomocnik ds. medycznych Stowarzyszenia Udarowcy - Liczy się wsparcie!. – Leczenie udaru można podjąć do 4,5 lub do 6 godzin od wystąpienia pierwszych objawów udaru mózgu.
To zwiększa szansę poprawy stanu zdrowia pacjenta, zwłaszcza w zakresie zmniejszenia późniejszego stopnia niepełnosprawności.
Trzeba czuwać
Utwór „ALERT UDAROWY – ZAPAMIĘTAJ NA ZAWSZE” skomponowany i napisany przez Cezika będzie można usłyszeć w radiu, znaleźć na stronie internetowej oraz profilu FB kampanii STOP UDAROM, a animację rysunkową zobaczyć na kanale YT.
- Ja oczywiście utrwaliłem sobie ten tekst na tyle dobrze, że aktualnie nie mogę się od niego uwolnić, ale marzy mi się, żeby piosenka wpadła do głowy wielu odbiorcom i by byli na tyle wyczuleni na objawy udaru mózgu, żeby w razie potrzeby uratować życie sobie lub innym – mówi CeZik. – Zachęcam więc wszystkich do śpiewania i jak najczęstszego powtarzania tych słów:
Udarowy alert
Gdy mózg ogarnia zamęt
U jak utrudniona mowa
Język się trudzi, plączą się słowa
D jak dłoń, która opada
Ręką próbuje, lecz nie domaga
A jak asymetria ust
Jeden kącik leci w dół
Te objawy trzy to znak
Że to R - Reakcji czas!
112 w mig wykręcaj, dzwoń po pomoc i nie czekaj
W mózgu udar trzeba czuwać
Kampania „STOP UDAROM” została zainaugurowana w 2012 roku. Jej celem jest budowanie świadomości społecznej w zakresie profilaktyki udaru mózgu oraz ograniczania jego medycznychi społecznych skutków. Każdego roku w ramach kampanii, prowadzone są różnego rodzaju działania edukacyjne w zakresie czynników ryzyka, profilaktyki i rozpoznawania objawów udaru mózgu oraz podejmowania skutecznej interwencji w razie jego wystąpienia. Inicjatorem kampanii jest firma Boehringer Ingelheim, a partnerami Fundacja Udaru Mózgu i Stowarzyszenie Udarowcy – Liczy się wsparcie! Patronami honorowymi są Polskie Towarzystwo Neurologiczne i Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. Więcej informacji na www.stopudarom.pl oraz https://www.facebook.com/StopUdarom/
ŚWIATOWY DZIEŃ UDARU MÓZGU obchodzony każdego roku w dniu 29 października, ustanowiony został przez Światową Organizację Udaru Mózgu (World Stroke Organization) w celu budowania świadomości choroby, która jest trzecią, co do częstości, przyczyną śmierci i główną przyczyną trwałej niepełnosprawności osób dorosłych. Tego dnia na całym świecie specjaliści z dziedziny neurologii, rehabilitacji i innych obszarów medycyny nagłaśniają problem udaru podczas specjalnych akcji, happeningów, zjazdów i konferencji.