Czytelne oznakowania to klucz do mądrego kupowania
To, co produkt zawiera, jaki jest jego skład, jak jest on w związku z tym oznakowany, ma jednak dla nas coraz większe znaczenie. I, jak wynika z badań, przeprowadzonych przez Instytut Kantar, Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami[1], co świadczy o tym, że coraz bardziej dbamy o swoje zdrowie i zdrowie swoich bliskich.
Według innego badania, przeprowadzonego na zlecenie spółki Danone, większość Polaków robi dziś zakupy, posługując się listą zakupową, co oznacza, że zakupy są wcześniej zaplanowane[2]. Ok. 65 proc. badanych takie listy sporządza, posługując się tradycyjnymi metodami – kartką i długopisem czy ołówkiem. W grupie osób między 18-ym a 35-ym rokiem życia wskaźnik ten jest nieco mniejszy i wynosi 60 proc., jednak, w przeciwieństwie do starszych grup wiekowych, rośnie wśród nich trend tworzenia list na smartfonach (48 proc.). Ponadto ponad 50 proc. klientów dodatkowo weryfikuje produkty, które zamierza nabyć, np. 62 proc. sprawdza etykiety. Poszukują oni jednak w przeważającej części informacji nt. terminu przydatności do spożycia – wskazuje tak 91% badanych w tej grupie. Składu produktu szuka 83%, a wartości odżywczej - 62% z nich. Jednak aż 93 proc. deklaruje, że gdyby informacje o wartościach odżywczych były łatwiejsze do zrozumienia, zachęciłoby to ich do zapoznawania się z nimi.
Nie tylko, jak smakuje
Szczęśliwie czasy, kiedy kupowaliśmy produkty, kierując się głównie ich smakiem, odchodzą do lamusa. I słusznie, bo coraz częściej, robiąc zakupy żywnościowe, kierujemy się jego innymi cechami, a przede wszystkim wartościami odżywczymi. Smak, zapach oczywiście też maja znaczenie, ale powinny iść w parze właśnie z wartościami odżywczymi.
Badania pokazują, że decyzje, podejmowane przez klientów przy półkach sklepowych, dotyczą nie tylko walorów smakowych produktu, ale także jego wartości odżywczej. – Fakt, że spośród badanych, czytających etykiety, 62 proc. respondentów zwraca uwagę na wartość odżywczą produktów spożywczych, jest pozytywny. Jednak ten wynik mógłby być zdecydowanie lepszy – ocenia Marek Sumiła, dyrektor Rynku Polska i Kraje Bałtyckie w Danone. – Według zleconego przez nas badania łatwość zrozumienia informacji o wartościach odżywczych zachęciłaby do zapoznawania się z nimi aż 93 proc. konsumentów. Takie ułatwienia, zamieszczane na etykietach, zdecydowanie przełożyłyby się na zmniejszenie czasu na zapoznawanie się z produktem, a w rezultacie na krótsze zakupy i więcej czasu dla siebie, przy jednoczesnym dbaniu o swoje zdrowie.
Nutri-Score – nowoczesny system znakowania
To właśnie dlatego, aby zakupy mogły stać się bardziej świadome, spółka Danone, jako jeden z pierwszych producentów w Polsce, wprowadziła innowacyjny system znakowania swoich produktów.
To system, który stanowi podsumowanie wartości odżywczej danego produktu. Składa się z pięciu liter i odpowiadających im kolorów. I co istotne, jest prosty w interpretacji. Wystarczy spojrzeć na oznakowanie, by móc szybko podjąć świadomą decyzję o zakupie. Nutri-Score, w przeciwieństwie do innych systemów znakowania produktów, nie jest oceną poszczególnych składników, ale stanowi już gotową, całościową interpretację ogólnej wartości odżywczej produktu.
W ocenie Nutri-Score uwzględnione są zarówno składniki, które powinny być ograniczane w diecie (cukry, tłuszcze nasycone, sód pochodzący z soli oraz wartość energetyczna produktu), jak i składniki korzystne dla zdrowia, których spożycie należy promować (błonnik, białko, witaminy, mikroelementy).
I tak produkty oznaczone literami A i B to takie, które warto spożywać częściej lub w większej ilości, te oznaczone literą C (żółty kolor pośrodku skali) to żywność, którą powinniśmy spożywać w sposób umiarkowany, a te oznakowane literami D i E – to produkty, które warto spożywać rzadziej lub w mniejszej ilości.
System nie wyklucza żadnych produktów, a jedynie pokazuje, jaka rolę mogą one odgrywać w codziennej diecie, dzięki czemu może być ona lepiej zbilansowana. Jasne, zrozumiałe dla konsumenta oznakowania, także dla konsumenta starszego, pozwolą mu na wybór takiego produktu, który będzie najkorzystniejszy dla jego zdrowia.
[1] Badania TGI Instytutu Kantar, listopad 2019 [2] Badanie zrealizowane przez Kantar Polska S.A., październik 2020, CAWI, próba reprezentatywna N = 1010
Partner Materiału