Spotkanie z rekruterem nie zawsze odbywa się twarzą w twarz. Zdarza się, że np. ze względu na odległość, rozmowa jest prowadzona przez telefon. O tym, jak przygotować się do takiego interview radzą eksperci Pracuj.pl.
Kwestie, o które warto zatroszczyć się przed telefonicznym interview, to m.in.:
1. Jakość wypowiedzi
Gdy mówimy przez telefon, rozmówca nie może obserwować naszych gestów czy mimiki i koncentruje się na tym, co słyszy. Jeśli płynność komunikatów, jakie formułujemy, jest zaburzona, z pewnością nie umknie to jego uwadze. Warto więc pracować nad tym aspektem, np. wygłaszając przemówienia i nagrywając je. Dzięki temu będziemy wiedzieć, w jaki sposób mówimy i odkryjemy nad czym powinniśmy pracować.
2. Wybór miejsca
Duże znaczenie ma także miejsce, w którym znajdujemy się w trakcie rozmowy. Aby miała ona niezakłócony przebieg, udajmy się do cichego pomieszczenia, w którym nikt nie będzie nam przeszkadzał. Wyciszmy telefony, odłączmy domofon i upewnijmy się, że np. hałas dobiegający z ulicy nie będzie utrudniał rozmowy. Wybierając miejsce, zadbajmy również o własny komfort. Wygodne siedzenie czy stół na którym możemy położyć swoje notatki to absolutne minimum.
3. Ocena sprawności sprzętu
Przygotowując się do rozmowy, zadbajmy również o aspekty techniczne. Naładujmy telefon lub miejmy przy sobie ładowarkę. Sprawdźmy także, czy nasz zestaw głośnomówiący działa bez zakłóceń, jeśli zamierzamy z niego korzystać. Aby uniknąć niepotrzebnego stresu i komplikacji, warto mieć przy sobie zapasowe urządzenia.
4. Uporządkowane notatki
Uczestnicząc w rozmowie, możemy korzystać z notatek. Przygotowując się do spotkania, warto np. zapisać pytania, które chcielibyśmy zadać. Pamiętajmy jednak o tym, by wykreślać te zagadnienia, które już zostały wyjaśnione. Dobrze jest również zapisywać ustalenia, ponieważ część z nich może nam umknąć, np. ze względu na silny stres.
5. Kultura osobista
W trakcie rozmowy telefonicznej obowiązują zasady dobrego wychowania, których należy przestrzegać również w bezpośrednim kontakcie. Pamiętajmy np. o tym, by słuchać argumentów rozmówcy, nie przerywać mu itd. Dbajmy również o jakość naszych wypowiedzi – unikajmy kolokwializmów, nie zapominajmy o powitaniu i pożegnaniu, a także panujmy nad głosem.
6. Pozytywne nastawienie
Telefoniczna rozmowa o pracę jest tak samo stresująca jak spotkanie z rektruterem twarzą w twarz, dlatego towarzyszy jej stres. Można go zmniejszyć, odpowiednio się przygotowując. Warto również mieć świadomość swoich mocnych stron i nadzieję na to, że dzięki naszemu wysiłkowi wszystko przebiegnie tak jak byśmy oczekiwali. Ewentualne niepowodzenie dobrze jest potraktować jako naukę na przyszłość.
Zanim zdecydujemy się wysłać aplikację, zastanówmy się przede wszystkim czy dane zajęcie rzeczywiście nam odpowiada. Z oferty pracy często wynika np., że z zajmowaniem konkretnego stanowiska wiążą się np. częste wyjazdy. Rozmowa z rekruterem to także świetna okazja to zdobycia dodatkowych informacji, dlatego warto zadawać pytania.
Artykuł powstał we współpracy z portalem Pracuj.pl.